Solutors (tidligere Dansk Data Display) er aktuel med skoleeksempel på interaktive digitale tavlers succes i undervisningen. Selskabet har netop præsenteret et regnskab med et overskud på syv millioner kroner før skat.
»Vi har en super positiv udvikling med en årlig vækst på 20 procent,« siger Brian Würtz, der er administrerende direktør og hovedaktionær i Solutors.
Solutors sælger primært interaktive digitale tavler og videokonferenceudstyr, og det sker i et tempo, der ikke er faldet i takt med finanskrisen. De private virksomheder vil have konferenceudstyr, så de kan spare på rejserne, og hos skolerne har interaktive tavler stor politisk bevågenhed. Det betyder, at kommunerne finder penge til indkøb af de digitale tavler uanset finanskrise. Det styrker hans virksomhed, fordi Solutors har en »meget stærkt« stilling på det marked, forklarer Brian Würtz.
»Vi har to stærke forretningsområder, som der er god interesse for,« siger han.
Han forklarer, at han for fire-fem år siden havde fokus på omsætning, vækst og showrooms mens bankerne var gavmilde med at låne penge uden at det var nødvendigt at tænke på soliditeten i selskabet. Det er ændret nu, så det gælder om at kunne finansiere sig selv. I løbet af det seneste år, har Solutors halveret varelageret og blevet betydelig bedre til at kræve penge ind hos kunderne blandt andet ved hjælp af delfakturering. Det har skåret kundetilgodehavenderne ned med 15 millioner kroner. Samtidig har selskabet reduceret gælden med 25 millioner kroner.
»Jeg syntes, at vi er blevet mere attraktive fordi vi har fået en bedre soliditet,« siger Brian Würtz, der dog ikke vil oplyse omsætningen.
Overskuddet før skat er faldet med 800.000 kroner siden sidste års rekordresultat, men den finansielle sparekur har ifølge Brian Würtz styrket Solutors og gjort det til et bedre selskab. Ved juletid ansatte han medarbejder nummer 100 og i dag har Solutors 104 ansatte foruden 15 lærere, der på freelancebasis kører rundt til deres fagfæller og underviser i brugen af digitale tavler.
»Vi er blevet os selv mere bevidste om vores forretningsmodel og truffet nogle beslutninger om at stramme op. Hvis vi ikke havde kunnet reducere balancen måtte jeg have skåret medarbejdertallet ned. I stedet kan jeg ansætte en eller to nye medarbejdere om måneden,« siger Brian Würtz.