Fra 1. marts 2005 vil JAI Direct, der distribuerer og markedsfører pc udstyr i Danmark, være fortid. I længere tid har JAI søgt efter at skabe nogle rammer, så JAI Direct kunne køre videre. Med salget til DataCompagniet, ser det ud til at være lykkedes.
»Vi har gjort et stort arbejde i at involvere vores kundemasse og overføre alle aftaler. I blandt alle medarbejdere har der været stor forståelse. Alle er glade. Vi fandt, at Dataompagniet var en rigtig god løsning, og vi er glade for at kunne styrke dem,« siger Villads Søndergaard, salgsdirektør hos JAI.
DataCompagniet overtager samtlige JAI Directs medarbejdere og kunder. Heriblandt en rammeaftale med Forsvaret. Desuden bibeholder JAI Direct deres kontor i Jylland. JAI vil nu i stedet rette al fokus på deres hovedområde, som er udviklingen og produktion af overvågningskameraer. Et område man har haft stor succes med i gennem de seneste år.
»Traditionelt er JAI en video imaging butik. Og for at styrke den, så passede pc-design strategisk ikke længere ind i vores virksomhed,« siger Villads Søndergaard.
JAI omsætter årligt for 310 millioner kroner, og 90 procents af denne omsætninger ligger i dag i USA og Japan. Det er ikke oplyst hvor meget DataCompagniet har betalt for JAI Direct.