»Vores opgørelse for de seneste fire år viser, at ServiceGruppens omsætning på outsourcingprodukter er vokset med gennemsnitlig 100 procent om året. Ude hos kunderne ser vi et stigende behov og ønske om outsourcing af it-driften. Virksomhederne ønsker i højere grad at sikre vigtige data og adgangen til disse. Og ikke mindst ser de en stor værdi i at lægge alle deres kræfter i virksomhedens kernekompetencer. Dette gælder både for de små og især mellemstore virksomheder i Danmark,« siger administrerende direktør Preben Jørgensen, ServiceGruppen.
Det er især behovene for større tryghed og lavere udgifter, som får kunderne til at outsource deres it. Det peger en af ServiceGruppens kunder, Dansk Handel og Service, på.
»Vi har en aftale med ServiceGruppen, fordi vi er en større organisation med kernekompetencer andre steder end på it- driftområdet. Og da vi af samme grund har en mindre it-afdeling har vi nu gennem mange år valgt en stabil it-servicepartner. Vi bruger ServiceGruppen som back-up på alle it-systemer og driften. Det giver en god tryghed for os at have den aftale, og vi bruger samtidig ServiceGruppen som faglig sparringspartner på alt, der har med it, servere, set-up, overvågning og sikkerhed at gøre,« siger udviklingsdirektør Per G. Godtfredsen, Dansk Handel og Service.
Steen Gellert, der er leder af Enterprise Risk Services hos Deloitte & Touche i Danmark mener, at væksten i outsourcing af it især skyldes et større behov for sikkerhed.
»Et generelt forhold for mellemstore virksomheder herhjemme er, at de har svært ved at holde sig opdateret om, hvordan udviklingen er inden for sikkerhedssoftware. Når virksomheder gemmer alle deres vigtige dokumenter i it-systemerne, ligger »kerneprodukterne« jo ofte elektronisk. Derfor bliver sikkerhedssystemerne meget vigtige, da interesserede jo kan få indblik i disse dokumenter, hvis sikkerhedssystemerne ikke er holdt ajour,« siger han.
Outsourcing af it-sikkerhed er imidlertid ikke helt uproblematisk, understreger han.
»En af de vigtigste ting, man skal være opmærksom på, når man outsourcer arbejdet med it-sikkerhed, er rollefordelingen mellem den, der outsourcer, og leverandøren. Det kan være svært for leverandøren at levere de optimale løsninger, hvis virksomheden ikke har foretaget de nødvendige sikkerhedsanalyser. Omvendt er det essentielt for virksomheden at have et indgående kendskab til sine sikkerhedsbehov. Derfor er det nødvendigt, at begge parter stiller krav til hinanden, og har en klar ansvarsfordeling på de forskellige områder. Af samme grund anbefaler vi altid, at parterne indgår en kontrakt »up front«, så de bedst muligt undgår tvivlsspørgsmål,« siger Steen Gellert.