It-forhandlere står klar til at tage konsekvensen af den teknologiske sammensmeltning af traditionel it på den ene side og telefoni og mobilteknologi på den anden. Forhandlerne mærker så småt en stigende efterspørgsel efter integrerede it- og telefoniløsninger, mens udbydere og leverandører erkender, at vejen til især mindre erhvervskunder allerede er banet af de traditionelle it-forhandlere.
»Udviklingen går i retning af, at kunderne vil have telefoni som en del af den pakke, vi kan tilbyde. Samtidig er mobilteknologien blevet prismæssigt til at tale med, og så bliver det også interessant for os. Men det er ikke sådan, at vi smider alt, hvad vi har i hænderne for at løbe efter en telefoniordre,« siger direktør Gorm Hansen fra forhandleren DATEK.
En tilsvarende melding lyder fra direktør Ole Frydkjær Petersen fra Kuszon Zolutions i Nykøbing Falster.
»Telefoni- og mobilydelser er noget, vi kommer til at arbejde seriøst med indenfor et års tid. Der, hvor vi som forhandler kommer ind, er, når ip-telefoni for alvor lægger fra land, og det sker inden for de næste et til to år,« siger Ole Frydkjær Petersen, som også lægger stor vægt på, at den fremtidige integration af mobilteknologi og it stiller mindst lige så store krav til uddannelse af supportere og salgsfolk, som for traditionelle it-produkter.
»Spørgsmålet er, hvornår vi når den kritiske masse, så vi kan give kunderne værdi for de penge, de lægger hos os. Hvis vi ikke kan levere en ordentligt service og rådgivning, er det for risikabelt at gå ind i,« siger han.
Læs mere i CRN 11/2008, som netop er udkommet.