Et styk 40 tommer fladskærms-tv fra Diboss, pris 6.695 kroner, førpris 13.995 kroner. Sådan lyder tilbuddet fra Laptops.dk, og der er ikke tale om en fejl. En forestående konkurs hos Diboss fik distributørerne til at sælge ud til spotpris.
Den koreanske producent Diboss kunne ikke klare konkurrencen i Norden. I slutningen af april lukkede virksomheden den nordiske afdeling i Sverige. Inden da havde distributørerne lugtet luntet og solgt varelageret. »Vi hørte om konkursen og valgte hurtigt at sælge varerne, og de er solgt videre uden garanti, « fortæller Jonas Elmgren, der er administrerende direktør hos Tech Data.
Målet var at slippe af med restlageret inden konkursen og samtidig slippe for alle forpligtelser. Derfor blev skærmene solgt uden garanti. Ifølge direktøren solgte Tech Data restlageret til Røsler. Han oplyser, at varepartiet på 1.000 skærme blev solgt videre til kostpris. Der var tale om en række Diboss skærme fra 15 tommer op til 46 tommer.
Røsler Distribution solgte efterfølgende de 1.000 fladskærme videre til onlinebutikken Laptops.dk. Indehaveren af Laptops.dk, Søren Jansen er godt klar over, at Diboss er gået konkurs, men han er ikke bekymret over den manglende garanti fra producentens side.
»Diboss er tænkt som et dyrt brand, vi har allerede solgt 200 skærme ud af de 1.000, og vi har kun fået en enkelt skærm tilbage, som vi jo så bare har ombyttet, så der er egentlig ikke noget problem. Skærmene er af virkelig god kvalitet,« forklarer Søren Jansen til CRN.
Ingen fast aftale på service
Direktøren oplyser, at han selvfølgelig har lagt lidt penge til side, så skulle der komme fem eller 10 fejlramte skærme ind, er det heller ikke noget problem.
Det er Infocare i Danmark, der hidtil har serviceret Diboss, men direktør David Friisholm oplyser, at virksomheden ikke har fast aftale om at give service på Diboss-skærme.
»Hvis forhandleren har brug for service, så vil vi da gerne hjælpe mod betaling, men efter konkursen er det blevet svært at få fat i reservedele,« forklarer David Friisholm.
Infocare har gennemsnitlig modtaget tre til fem skærme fra Diboss-kunder om måneden. Men efter konkursen har det hverken været muligt at få reservedele eller få betaling for reperationerne.