A.P. Møller-Mærsk milliardstore ordre har kastet en supportordre af sig til Servicegruppen.
Ordren har en årlig værdi af et mindre etcifret millionbeløb, der de næste tre år skal håndtere logistikhåndtering, installation, support og reparation af de mange storageenheder, pc'er, servere og printere, som fremover skal leveres til rederiets danske adresser. Det fortæller Servicegruppens nordiske direktør Kenneth Sverker Nilsson til CRN.
Sædvanligvis er det leverandørens help-desk og tekniker, der håndterer opgaven og også tager sig af installere de købte varer og skifter defekte komponenter. Men Hewlett-Packards store ordre er dog gået udenom forhandlerleddet og har solgt direkte til A.P. Møller-Mærsk. Og det betyder, at der ikke er nogen forhandler, der stiller med teknikere og supportere til at hjælpe kunden.
»Vi har tilbudt A.P. Møller, at de skal have support fra os i hele Norden gennem vores nordiske samarbejde, NEISA, men indtil videre er det kun i Danmark, at vi yder support til dem,« siger Kenneth Sverker Nilsson, Servicegruppen.
Hewlett-Packards kommunikationschef, Henrik Kirkeskov afviser, at man med den direkte tilgang til A.P. Møller har taget et kursskifte i sin tilgang til markedet
"Det er på ingen måde et udtryk for en ændret strategi i HP. Kanalen er fortsat vital for HP's forretning," skriver Henrik Kirkeskov i en mail til CRN.
Han forklarer, at Hewlett-Packard har valgt den direkte model, da man er repræsenteret i de mere end 100 lande, som A.P. Møller-ordren.
»Vi har udvalgt nogle få kunder som direkte, hvilket også entydigt er kommunikeret til kanalen. Disse kunder er typisk internationale kunder, som kræver en ensartet leverance-, service- og prismodel over hele verden, hvilket en dansk forhandler normalt ikke kan løfte,« skriver Henrik Kirkeskov, Hewlett-Packard.