De sidste fem år har der været en eksplosiv vækst i salget af bærbare. I 2003 blev der solgt 89.900 styk, mens der i 2007 røg 418.400 bærbare over disken. Det fremgår af de seneste tal fra IDC Danmark. Tallene gælder alene for consumer-markedet.
»Den stationære computer dør nok aldrig helt, men den beige kasse under bordet er på vej ud,« forklarer Anders Elbak, der er analytiker hos IDC.
En stationær medie-pc skal i dag ligne et hi-fi-produkt, hvis det skal have en chance. Anders Elbak forventer dog, at der stadig vil være kunder til den stationære pc i enkelte nichemarkeder. Eksempelvis er gamere mere lune på den stationære, Blandt andet fordi det er nemmere at skifte de enkelte komponenter.
»Mange køber en bærbar, der aldrig kommer udenfor hjemmets fire vægge. Det kan godt være den er købt, fordi den kan tages med, men ofte handler det om at tage den bærbare med fra rum til rum,« siger Anders Elbak.
Den holdning støtter HPs produktchef Mogens Balle op om. Han mener, det er tydeligt, at privatforbrugerne vælger bærbare over stationære til trods for, at maskinen sjældent forlader hjemmet.
Det er de praktiske muligheder, der har bragt de bærbare i front. Notebooken kan flyttes rundt i hjemmet efter forgodtbefindende, og gemmes væk i en skuffe, når der er gæster. Desuden forsvinder virvaret af ledninger i og med, at den bærbare er en samlet løsning med skærm, højtalere, mus og tastatur.
HP er markedsleder på bærbar-markedet med en markedsandel på 31 procent i 2007. Producenten er tæt fulgt af Acer, der sad på 24 procent af forbrugermarkedet sidste år ifølge IDCs opgørelse.
Læs hele artiklen i den trykte udgave af CRN 07/2008, som udkommer 19. marts.