En usynlig ridse, der langsomt voksede sig større har fået en kunde til at klage over Salgsbutikken i Roskilde. Klagen og det ridsede display har fået Salgsbutikkens direktør, Thomas Schaltz til at gå til modangreb.
Da kunden fik telefonen leveret, var der ingen synlige skader på telefonen. En måned senere var skærmen helt ulæselig på grund af ridser i skærmen.
Ifølge Forbrugerklagenævnet glasekspert kan en ridse godt udviklet sig fra at være usynlig til at ødelægge displayet. Nu har nævnet pålagt Salgsbutikken at erstatte telefonen og har sat Salgsbutikken på den sorte liste, Firmatjek over virksomheder der har ondt i kundeforholdet.
Men det kan ikke lade sig gøre, siger Thomas Schaltz og forklarer, at kunden selv har ødelagt telefonen. Sandsynligheden for, at ridsen er vokset frem er så lille i forhold den langt større sandsynlighed for, at kunden selv har lavet skaden, for eksempel ved at sidde på telefonen. Han har yderligere to klager på vej i nævnet, som han ikke vil efterleve siger han. Nu vil han gå rettens vej for at skabe præcedens, så Forbrugerklagenævnet, der er en privat institution, ikke skal hænge ham ud i offentligheden.
»Jeg strækker mig langt for at hjælpe mine kunder, men jeg vil ikke finde mig i at nogen prøver at snyde mig,« siger Thomas Schaltz, der ikke vil tilbagebetale kunden.
Han bekymrer sig ikke over at være havnet på Forbrugerklagenævnets liste. Med 73.000 kunder og over 150.000 solgte telefoner, betyder Firmatjek ikke alverden for ham, siger han.
»Mine kunder ved, hvad jeg står for, og ved, at jeg vil hjælpe dem,« siger Thomas Schaltz.