En noget rodet affære. Sådan beskriver Turas danske chef Jørgen Veith-Sørensen det forgangne år hos tilbehørsdistributøren. Et år som har stået i fusionens tegn efter forårets køb af konkurrenten Hama.
»Det er jo to virksomhedskulturer, der skal køres sammen. For eksempel har Tura lager og logistik i Sverige, mens Hama indtil for nylig havde lager og logistik i Tyskland. Det er først nu, det er kørt sammen, så vi kun har lager i Sverige,« fortæller Jørgen Veith-Sørensen.
Mens den skandinaviske Tura-koncern i det nylige regnskab viser et overskud på 24 millioner svenske kroner, kommer den danske afdeling igennem året »med et stort rundt nul«, som den danske chef udtrykker det.
»I betragtning af fusionen er det ganske tilfredsstillende for det første år,« siger han og fortæller, at Tura også har kunnet mærke finanskrisen i form af et større pres på priser, konkurser blandt kunder og et behov for en større indsats over for kunderne.
Da CRN i foråret talte med Jørgen Veith-Sørensen, fortalte han, at han forventede en stigning i salget på ti procent som følge af fusionen. Et mål som endnu ikke helt er nået.
»Den del af omsætningen vi selv har kunnet styre, har vi nået, og vi er gået frem på en række produkter. Problemet er, at vi bliver målt i den svenske krone, og den er jo blevet styrket med ti procent,« fortæller han.
Jørgen Veith-Sørensen er dog meget optimistisk med hensyn til fremtiden, nu hvor fusionen langt om længe er faldet i hak.
»Det er en stor styrke at være blevet del af en nordisk organisation, og det giver os adgang til viden, nye impulser og agenturer, hvilket er en kæmpe fordel. I forhold til danske forhold har vi nu et lager i ryggen, som vi ikke ville kunne komme i nærheden af, hvis vi blot var danske, og det betyder større leveringssikkerhed. Der er også en række nye ting på vej, og vi forventer en vækst på 30 procent i det kommende år,« siger han.
Han ønsker endnu ikke at løfte sløret for de kommende tiltag.