En række århusianske virksomheder og privatkunder, der skulle have ordnet telefon- eller internetforbindelsen, ventede i går forgæves på den tekniker, de havde bestilt fra TDC.
50-80 teknikere kørte nemlig i stedet til fagligt møde i nogle timer på en telefoncentral i forstaden Højbjerg. På parkeringspladsen udenfor blev deres bilers nummerplader noteret af ledelsen.
TDC's ledelse pointerer, at mødet var en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse og betegner den desuden som "en storm i et glas vand".
Men set fra teknikernes side var det snarere tordenskrald efter lang tids ulmende uvejr i relationen til de serviceledere, der leder og fordeler opgaverne til teknikerne.
Tildelingen af arbejdssedler sker via IT-systemet MSOS, der er installeret i en computer i teknikernes biler.
Men systemet kan også bruges til nøje kontrol og overvågning af den enkelte teknikers arbejdstempo og effektivitet.
Teknikeren taster nemlig blandt andet ind i MSOS, hvornår han starter på en opgave hos en kunde, og hvornår den er afsluttet.
Med denne overvågning arbejder lederne på at optimere, så de får mest for lønkronerne.
Overvåges og sammenlignes
Teknikerne oplever, at de bliver sammenlignet med hinanden, og at de bliver pålagt flere opgaver, end det er muligt at nå, oplyser faglig sekretær John Nim fra Dansk Metal Tele.
- De får kritik fra lederne ud mellem sidebenene, for eksempel en bemærkning om, at "du bruger ti minutter mere per ordre end de andre", fortæller han.
John Nim oplyser, at problemerne er forsøgt løst ad fredelig vej via møder mellem teknikernes tillidsmænd og servicelederne. Men teknikerne føler ikke, at møderne batter. Derfor tyede de til arbejdsnedlæggelsen.
- Dybest set handler det her om at kunne tale sig frem til en løsning på, hvordan man både får en effektiv arbejdsdag og et fornuftigt arbejdsmiljø, siger John Nim.
Han håber, at dialogen mellem ledelse og teknikere kan komme i gang igen.
Fagforeningen opfordrer TDC til at se på, om alle servicelederne er klædt godt nok på uddannelsesmæssigt til at mestre lederrollen.
- Tilliden smuldrer, når ledelsen bruger kontrol som værktøj i stedet for at fokusere på samarbejde og motivation, mener John Nim.
Han peger på lederes notering af teknikerbilernes nummerplader under det faglige møder som et rammende eksempel på tillidskrisen.
- Vi kalder dem kratluskere. Det ligner panikreaktion, hvor de forsøger at skaffe sig dokumentation i forhold til at iværksætte sanktioner over for medarbejdere, siger John Nim.
TDC Installations direktør Martin van Engeland siger til Århus Stiftstidende, at nummerpladeregistreringen var "ganske almindelig procedure".