TDC-strejke en protest mod overvågning

Chefernes minutiøse overvågning af telemontørerne og krav om øget effektivitet fik i går bægeret til at flyde over for et halvt hundrede TDC-montører i Århus. De nedlagde arbejdet i to en halv time for at diskutere problemerne.

En række århusianske virksomheder og privatkunder, der skulle have ordnet telefon- eller internetforbindelsen, ventede i går forgæves på den tekniker, de havde bestilt fra TDC.

50-80 teknikere kørte nemlig i stedet til fagligt møde i nogle timer på en telefoncentral i forstaden Højbjerg. På parkeringspladsen udenfor blev deres bilers nummerplader noteret af ledelsen.

TDC's ledelse pointerer, at mødet var en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse og betegner den desuden som "en storm i et glas vand".

Men set fra teknikernes side var det snarere tordenskrald efter lang tids ulmende uvejr i relationen til de serviceledere, der leder og fordeler opgaverne til teknikerne.

Tildelingen af arbejdssedler sker via IT-systemet MSOS, der er installeret i en computer i teknikernes biler.

Men systemet kan også bruges til nøje kontrol og overvågning af den enkelte teknikers arbejdstempo og effektivitet.

Teknikeren taster nemlig blandt andet ind i MSOS, hvornår han starter på en opgave hos en kunde, og hvornår den er afsluttet.

Med denne overvågning arbejder lederne på at optimere, så de får mest for lønkronerne.

Overvåges og sammenlignes

Teknikerne oplever, at de bliver sammenlignet med hinanden, og at de bliver pålagt flere opgaver, end det er muligt at nå, oplyser faglig sekretær John Nim fra Dansk Metal Tele.

- De får kritik fra lederne ud mellem sidebenene, for eksempel en bemærkning om, at "du bruger ti minutter mere per ordre end de andre", fortæller han.

John Nim oplyser, at problemerne er forsøgt løst ad fredelig vej via møder mellem teknikernes tillidsmænd og servicelederne. Men teknikerne føler ikke, at møderne batter. Derfor tyede de til arbejdsnedlæggelsen.

- Dybest set handler det her om at kunne tale sig frem til en løsning på, hvordan man både får en effektiv arbejdsdag og et fornuftigt arbejdsmiljø, siger John Nim.

Han håber, at dialogen mellem ledelse og teknikere kan komme i gang igen.

Fagforeningen opfordrer TDC til at se på, om alle servicelederne er klædt godt nok på uddannelsesmæssigt til at mestre lederrollen.

- Tilliden smuldrer, når ledelsen bruger kontrol som værktøj i stedet for at fokusere på samarbejde og motivation, mener John Nim.

Han peger på lederes notering af teknikerbilernes nummerplader under det faglige møder som et rammende eksempel på tillidskrisen.

- Vi kalder dem kratluskere. Det ligner panikreaktion, hvor de forsøger at skaffe sig dokumentation i forhold til at iværksætte sanktioner over for medarbejdere, siger John Nim.

TDC Installations direktør Martin van Engeland siger til Århus Stiftstidende, at nummerpladeregistreringen var "ganske almindelig procedure".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering