Mange smb-forhandlere sender i dag venlige tanker til den danske afdeling af Citrix Systems.
For tre måneder siden lancerede Citrix nemlig en ny enterpriseversion af sin software til servervirtualisering, og i samme moment fik Citrix-kunder tilbuddet om gratis download af softwaren. Det kunne ligne opskriften på en klassisk kanalkonflikt, hvor producenten dribler udenom sine partnere og leverer direkte til kunderne.
Men efter mere end 750 downloads har Citrix nu givet kundernes data videre til sine certificerede forhandlere, som på den måde har fået serveret de 750 grydeklare salgsleads, som kan skabe øget omsætning.
»Det er sjældent, at jeg oplever vores partnere så begejstrerede som nu, hvor de har fået mulighed for at komme i dialog med nye kunder om servervirtualisering og andre typer virtualisering som for eksempel desktop og applikationer,« siger Citrix landechef Erik Pedersen til CRN.
Han kan efter eget udsagn samtidig glæde sig over, at Citrix nu kan skærpe konkurrencen over for traditionelle serverløsninger, som ligger langt højere oppe på prisskalaen.
»Til tider er kanalen knap så skarp til at følge op på den hjælp, vi tilbyder, men her har vi oplevet mange små og mellemstore partnere, som virkelig er glade for, at de kan få foden indenfor hos nye kunder. Især det på brede smb-marked og medio-markedet får kunderne nu chancen for at få værdi ud af servervirtualisering. Samtidig får partnerne banet vejen for at komme ud og sælge konsulentydelser, som er et interessant marked for dem,« siger Erik Pedersen.