Salgsbutikken i Roskilde er ved Retten i Køge blevet dømt til at erstatte en defekt telefon, der forsvandt, mens den var indleveret til reparation.
I første omgang klagede kunden til Forbrugerklagenævnet, der pålagde Salgsbutikken at erstatte telefonen samt betale renter. Salgsbutikkens indehaver Thomas Schaltz nægter overfor klagenævnet, at telefonen er forsvundet og insisterer på, at han har udleveret den til kunden. Samme forklaring fastholdt han ved Retten i Køge.
»Det kan ikke passe, at man kan lyve for at få ret. Jeg er blevet dømt, fordi jeg ikke kunne bevise, at telefonen var blevet udleveret,« siger Thomas Schaltz, der siden sagen startede kræver underskift fra kunder for alle varer, han udleverer i sin butik.
Han har efter dommen tilbagebetalt købsprisen til kunden, men fordi han ikke har betalt renter for den tid, kunden har ventet på sine penge, er Salgsbutikken nu kommet på Forbrugerklagenævnets sorte liste, Firmatjek, over butikker der ikke efterlever nævnets afgørelser.
»Nu betaler jeg også renterne for at komme af den liste,« oplyser Thomas Schaltz.