Mange IT-virksomheder og teleselskaber har sat sig tungt på deres sælgere, så de ikke kan smutte over til konkurrenten og gøre karriere eller over til et andet firma med samme kunder.
En ny statistik fra organisationen Danske Sælgere viser, at hver femte sælger ansat inden for business-to-business har underskrevet en dobbeltklausul i deres jobkontrakt; Både en konkurrenceklausul og en kundeklausul.
Siden 1998 er 60 procent flere kontrakter med et-årige dobbeltklausuler blevet underskrevet.
For eksempel har samtlige store teleselskaber præsenteret medarbejdere for klausuler: Både Sonofon, Nokia, TDC og Telia.
Svært at søge nyt job
Klausulerne kan gøre det svært for disse sælgere at søge et nyt job, fordi de i lang tid er nødt til at gå i en stor bue udenom næsten alt det, de har erfaring med.
I organisationens juridiske afdeling advarer man altid sine medlemmer mod at skrive under på klausulerne, fortæller afdelingschef advokat Bent Hansen.
- Men det er jo svært at kræve alt, når man gerne vil have et job. Nogle prøver at sige nej til klausulerne, men de fornemmer, at de er en betingelse for at få jobbet, siger Bent Hansen.
En kundeklausul kan for eksempel forhindre en sælger i en softwarevirksomhed i at søge job i en ikke-konkurrerende hardwarevirksomhed, hvis de to virksomheder har samme kunder.
Selv i en situation, hvor IT-sælgeren bliver fyret fra sin virksomhed i en prikkerunde, må han eller hun ikke i 12 måneder arbejde hos en ny arbejdsgivere, hvis kunderne er sammenfaldende.
Det er ellers netop brancheindsigt, netværk og kontakter, der typisk lægges stor vægt på, når virksomheder beskriver ønskeprofiler i stillingsannoncer.
Dobbeltklausulerne kan således også give bagslag for arbejdsgiverne i og med, at rekrutteringsmuligheder skrumper ind, jo flere klausuler der underskrives på arbejdsmarkedet.
Firmaer stavnsbinder
Konkurrenceklausulen kan spænde ben for sælgere, der gerne vil videre i karrieren, men fortsætte i samme branche.
- Det er for dårligt, at virksomheder kan binde medarbejdere på hænder og fødder. Vi må have stoppet den tendens hurtigst muligt, mener John Gudbrandsen, administrerende direktør i Danske Sælgere.
Der findes godt nok lovgivning om klausulerne, der kan pålægge arbejdsgiverne at betale medarbejderne kompensation for den indskrænkede frihed, men ifølge Danske Sælgere er det for billigt sluppet.
Loven om klausuler blev sidst strammet i 1999, og det medførte dengang et dyk i brugen af klausuler. Men efter nogen tid blev det igen populært at indføje klausuler i kontrakterne.
I 2004 skal Folketinget igen have klausullovgivningen op til revision. Her ønsker Danske Sælgere groft sagt at få gjort det så dyrt at binde medarbejdere med klausuler, at det eliminerer dem på arbejdsmarkedet.
- De virksomheder, der bevidst holder medarbejdere ude fra et erhverv, som de er kompetente til at varetage, bør betale fuld løn i den periode, hvor virksomheden ikke ønsker, at samfundet skal drage nytte af medarbejderens viden. Det vil være til gavn for lønmodtagerne, erhvervslivet og vidensamfundet på én gang, siger John Gudbrandsen.
Det er sket, at medarbejdere i IT-branchen har brudt klausuler. Nogle af dem har fået erstatningskrav i hundredetusindkroners-klassen.
Relevant link
Ledernes Hovedorganisation redegør for reglerne om klausuler