I stedet skal der satses på dyrere og - for kanalen og Epson - mere profitale multifunktionsmaskiner, hvor Epsons flagskib er modeller med indbygget skanner- og kopifunktion.
»Vi vil ikke længere have fokus på det prisbillige marked inden for inkjetprintere. Vi har været store på det område, men der er for meget priskonkurrence. Vi vil ikke længere slås om den sidste tier eller tyver,« proklamerer Malene Rieber.
Epson er vokset ud af de prisbillige produkter, og Malene Rieber erkender da også, at den nye strategi er et brud med traditionen.
»Vi går over til at lægge vægt på produkter, som ikke er typiske for Epson, kan man sige, men det er den rigtige vej at gå nu,« siger hun og forsikrer, at omsætningen har det godt trods faldet i stykvolumen.
»Det er også min fornemmelse, at slutbrugeren er begyndt at kigge langt mere på kvalitet og funktioner end tidligere, hvor det kun handlede om pris. De ser på sådan noget som opløsningen i skannerdelen, og om der er indbygget kortlæser,« forklarer hun.
Den nye strategi hænger også sammen med, at Epson i dag har en portefølje, som kan understøtte den.
»Vi har ikke tidligere haft så bred en inkjetlinje. Vi er nu kendt og respekteret blandt kritiske brugere i den grafiske branche for kvaliteten af vores fotoprintere,« lyder det begejstret fra Malene Rieber.