"Det er helt grotesk, men det har jo hele tiden ligget i kortene, at politikerne ikke ville gøre noget."
Sådan lyder kommentaren fra faglig sekretær Hanne Lykke Jespersen, Prosa, til Folketingets beslutning den 16. december i år om ikke at ændre på reglerne i funktionærloven om kunde - og konkurrenceklausuler.
Sagen blev rejst i Folketinget som led i gennemførelsen af en lov fra 1999 om kunde- og konkurrenceklausuler, hvor det blev besluttet at tage sagen op nogle år senere.
"Det var dengang meningen, at man ville begrænse brugen af klausulerne og man vedtog derfor at følge udviklingen. Men nu hedder det sig, at det ikke er noget problem, fordi der ikke har været nogle prøvesager," siger Hanne Lykke Jespersen.
Hun kan godt bekræfte, at der ikke har været prøvesager, men mener ikke, at dette er udtryk for, at der ikke er problemer.
"De manglende prøvesager skyldes simpelt hen at vores medlemmer ikke tør indlede en sag på grund af de kæmpehøje konventionalboder," siger hun.
Cirka 20 procent af Prosa's omkring 8000 privatansatte medlemmer er ifølge hende underlagt kunde- og/eller konkurrenceklausuler i deres ansættelseskontrakt. Klausuler, som i realiteten kan hindre dem i at søge væk.
"Det låser folk fast i deres job og det er meget utilfredsstillende," siger hun og peger på at dét at søge væk, som løsning på en intern konflikt i mange tilfælde bliver umuligt. Andre gange har et medlem måttet søge udenlands for at undslippe begrænsningerne i kontrakten.
Som reglerne er nu, kan arbejdsgiverne låse deres "særligt betroede" ansatte fast enten ved en konkurrenceklausul, der hindrer den ansatte at starte virksomhed inden for samme område som virksomheden.
Eller med en kundeklausul, der hindrer den ansatte i at tage beskæftigelse i bestemte virksomheder, der er kunde til den pågældende virksomhed.
I 1999 indførte Folketinget en regel om at arbejdsgiveren mindst skal betale tre halve månedslønninger i kompensation til medarbejderen for en konkurrenceklausul, men der skal ikke betales for en kundeklausul.
Dette har ifølge Prosa ført til, at arbejdsgiverne i stigende grad har erstattet de dyrere konkurrenceklausuler med de billigere kundeklausuler. Samtidig er der sket en fordobling af antallet af kombinationsklausuler.
Hun mener, at det kun kan tolkes som en mistillidserklæring til arbejdsmarkedets organisationer, at der skal indledes en oplysningskampagne