Edbpriser.dks nye prismodel har givet chokstigninger hos flere forhandlere, der nu er på vej væk fra prisportalen i fuld fart. Den nye prismodel trådte i kraft ved nytår, og betyder, at forhandlerne skal betale for antallet af klik som de får i stedet for som tidligere at betale for antallet af visninger.
I sidste uge fik forhandlerne deres første regning beregnet med de nye priser. Den viser, at flere forhandlere skal betale eksplosivt meget mere for at annoncere på edbpriser.dk.
For onlineforhandleren Olsens It i København er januar-regningen syv gange større end regningen for december.
»Min regning er steget fra 83,80 kroner til 601 kroner for de samme antal varer,« siger direktør Jørgen Olsen.
Hvis han fortsat skal annoncere hos Edbpriser, skal prisportalen igen sætte deres priser ned, fortæller han. Ellers vil han nøjes med at annoncere hos andre prisportaler.
»Edbpriser er ikke billige i forhold til det jeg får, når jeg gør det op i forhold til konvertering af klik til salg. Hvis den næste regning er lige så stor, så skærer jeg min annoncering væk,« siger Jørgen Olsen.
Mere dialog
Han efterlyser mere dialog med prisportalen inden de nye priser trådte i kraft, så han ikke bliver overrasket, når regningen kom.
»Edbpriser kunne godt have spurgt mig, om jeg havde lyst til at fortsætte med de nye priser,« siger Jørgen Olsen.
Peter Søe fra Computerland i Ribe savner også mere information forud for prisstigningerne. Han skal betale 2.100 for at have annonceret i januar. Det er tre gange så meget som i december, og overrasker ham specielt, fordi han netop havde diskuteret de nye priser med Edbprisers afdelingschef, Thomas Hvalsø.
»Det havde jeg slet ikke regnet med, for Thomas Hvalsø sagde til mig, at jeg måske ville få en lille prisstigning,« siger Peter Søe.
Han understreger, at han tidligere har været glad for prisportalen, men nu har besluttet helt at droppe sin annoncering på prisportalen.
»Jeg er ikke bitter men skuffet, for jeg har støttet dem i mange år,« siger Peter Søe.
For fem-syv år siden fik han 90 procent af sit salg fra edbpriser.dk, men at det nu kun er 10 procent, der kommer derfra, fortæller han.
»Jeg har ikke noget problem med at forlade Edbpriser. De har været førende, men det er de ikke længere, fordi der er mange andre prisportaler om buddet. Edbpriser betyder ikke længere så meget for mig,« siger Peter Søe.