Antallet af danske internetbetalinger er i de senere år steget markant. De seneste tal fra PBS, der håndtere transaktionerne, viser at antallet af transaktioner i første kvartal i år, er steget ca. 30 procent i forhold til sidste år. Og i forhold til for to år siden er antallet af transaktioner næsten tredoblet. Flere eksperter vurderer nu, at udviklingen har fået betydning for den måde danskerne handler på.
»Det går godt for den danske internethandel, og det kører kun fremad. Det er en udvikling, vi følger tæt, og der er ingen tvivl om, at de butikker og virksomheder der sælger via nettet, allerede nu har fat i den lange ende,« siger detailhandelsekspert Anders Lyhne, fra analysebureauet Retail Institute Scandinavia til Ritzau.
Anders Lyhne vurderer, at folk stadig vil komme i butikkerne for at se og prøve varerne, men bagefter så går hjem og finder det sted hvor man kan købe varerne billigst.
Hos DH&S er man heller ikke i tvivl om, at den stadig stigende internethandel vil sætte sit præg på fremtiden. Her mener man at flere typer butikker i fremtiden vil udvikle sig til de rene butiksvinduer.
»Internethandlen har revolutioneret store dele af detailhandelen og servicebranchen, Butikkerne skal nu konkurrere på pris og service med konkurrenter over hele kloden, og det stiller store krav. Forbrugeren er ligeglad med, hvor han køber sine Levi's-cowboybukser eller sit Bosch køleskab. Det er standardvarer, som forbrugeren bare vil have så nemt og billiget som muligt,« siger chefkonsulent i DH&S, Gorm Johansen til Ritzau.