Redaktøren mener: For nylig læste jeg i et dagblad en af de tilbagevendende »grædekonehistorier« om, at danske it-produkter må give op over for en invasion af udenlandske produkter.
Sandt er det da, at DSI-tekst er et arkæologisk fænomen, og at Navision nu blot er en mindre afdeling i kæmpen Microsoft.
Men der er slet ingen grund til at fortvivle. Danske virksomheder køber en masse dansk it. Hvis man ser overfladisk på branchen og hæfter sig ved, om der står HP eller Amitech på kabinettet, eller om økonomisystemet hedder Stella eller SAP, ja, så ser det måske noget sort ud. Kender man til gengæld branchen på en lidt mere nuanceret måde, vil man vide, at der ikke er ret mange it-installationer i danske virksomheder og institutioner, som ikke har været igennem danske hænder.
Meget tydeligt er det på ERP-området, hvor de dominerende Navsion-applikationer ofte leveres i branchetilpassede versioner, hvor der har været lagt tusindvis af udviklingstimer ind af danske ISVer.
Men den store danske tyngde kommer selvfølgelig fra forhandlerne. Værdien af det installtions- og rådgivningsarbejde, danske forhandlere udfører, kan sagtens måle sig med værdien af de udenlandske produkter. Faktisk er de udenlandske produkter ofte »low-tech«, mens det arbejde der udføres af de danske forhandlere er »high-tech«.
De danske forhandlere raffinerer udenlandske produkter, der ofte er så simple i forhold til tidens tekniske standard, at det ikke kan betale sig at producere dem i Danmark. Derfor gør danskerne klogelig det, som de er bedst til: De tilfører den værdi, som ingen andre kan tilføre. Og på den måde tjener de langt flere penge, end de ville, hvis de producerede basis-software og -hardware.
Den danske it-branche er smart. Den går selvfølgelig derhen, hvor guldet kan graves op. Basisarbejdet lader de udføre i Østen og USA.