»Break'n'fix-markedet er et udpræget stordriftsmarked, hvor der kræves en særdeles strømlignet logistik for at kunne tjene penge. Der er ikke stor avance på den enkelte vare, så omkostningerne pr. vare skal nødvendigvis være meget små,« siger senioranalytiker Susanne Arildsen fra IDC.
Den sværm af små break'n'fix-virksomheder, der omgiver de helt store spille, er primært beskæftiget med specialiserede nicher. Det kan for eksempel være med reparation af printere til den grafiske branche, hvor antallet af kyndige reparatører er så lille, at kunderne ikke i så grad fokuserer på hvad omkostningerne er.
Det faldende hardwaresalg kommer break'n'fix-virksomhederne til gode, for efterhånden som maskinparkens alder stiger, øges behovet for reparationer. Sideløbende bliver nyt hardware imidlertid stadig billigere, og det trækker den anden vej, fordi det oftere vil være billigere at købe nyt end at reparere på det gamle.
Halvdelen af de virksomheder, der leverer break'n'fix on-site og på værksted, mistede i 2002 markedsandele, mens fem af de seks største øgede deres andel, og IDC forventer at denne udvikling vil fortsætte i de kommende år. Desuden forventer IDC af fjern-diagnosticering og selv-reparerende udstyr vil blive mere dagligdags begreber over de kommende fem år, og dermed skifter de nødvendige kompetencer også for spillerne i markedet. Fra at være teknikere og have virkelig god fysisk logistik, bliver teknisk service også i højere grad en standardiseret ydelse, der leveres via Internettet.