Ingen kan overhale uret. IT-driftsfolk risikerer at kvæles i stress, når de forsøger at indhente alle overskredne frister på IT-projekter. Som det sidste led i kæden i IT-projekter er de allermest udsatte.
Det viser en undersøgelse foretaget på seks danske anonymiserede IT-virksomheder, hvorfra i alt 808 personer har fortalt om deres oplevelse af dagligdagen på jobbet.
IT-branchens medarbejdere er 10 til 12 procent mere stressede end danskerne på arbejdsmarkedet generelt.
Der er dog den undtagelse, at ledere og markedsførings-medarbejdere på IT-virksomheder faktisk oplever jobbet mere behageligt og ustressende end den gennemsnitlige dansker.
40,3 timer om ugen
Undersøgelsen, der er udarbejdet af Arbejdsmiljøinstituttet og Arbejdsmedicinsk Klinik, Hillerød Sygehus, punkterer en del myter om IT-branchen og bekræfter andre som realiteter.
- Vi har fået punkteret myten om 70 timers arbejdsuge i IT-branchen. Den er i snit 40,3 timer. Til gengæld er medarbejderne hammereffektive, når de er på job, så vi skal passe på, at de ikke brænder ud, siger kommunikationschef Henrik Egede, IT-Brancheforeningen, der onsdag præsenterede undersøgelsen.
Noget af det, der stresser IT-branchens ansatte rigtig meget, er følelsen af utryghed, der er dobbelt så stor som generelt hos danskerne. Det skyldes især, IT-krisens mange fyringsrunder.
-De føler usikkerhed med hensyn til, om udviklingen vil gøre dem overflødige, og at de mod deres vilje vil blive overflyttet til andet arbejde, samt at det vil være svært for dem at finde et andet job, står der i rapportens konklusion.
Planlæg sammen med medarbejderen
Rapporten anbefaler, at IT-virksomhederne gør sig mere umage med at estimere opgaver realistisk. Det kan for eksempel være ved at indlægge luft i tidsplanerne, så der tages højde for uforudsete udfordringer i projekter.
Plusser og minusser i IT-branchen: + Gode sociale relationer; mange kontakter med andre mennesker + Stor involvering i arbejdet + Engagement og villighed til merarbejde af egen drift + Megen feedback af faglig karakter % Høje kvantitative krav; arbejde i højt tempo, ophobning af arbejde % Lav grad af forudsigelighed % Mangelfuld information i forhold til at kunne klare arbejdet % Høj grad af utryghed; at udviklingen gør en overflødig, vanskelighed ved at finde andet job % Ringe ledelseskvalitet; planlægning og konfliktløsning halter % Kolleger og nærmeste ledelse har ikke tid og villighed til at lytte % Forholdsvis lav grad af meningsfuldhed % Manglende klarhed over ens opgaver % Modstridende krav i arbejdet % Udfordringer i forhold til at skabe balance mellem arbejde og familieliv |
Anbefalingerne hilses meget velkommen af Leif Dyrmose, der som formand for Ingeniørforeningens Arbejdsmiljøudvalg arbejder med at forbedre blandt andet IT-folks arbejdsvilkår. Til daglig er han ingeniør i Lego.
- Jeg hæfter mig ved den manglende balance mellem jobgrupperne på IT-virksomhederne. Det kan se ud som om, at stress ikke rammer dem, der træffer beslutningen, men især dem, der skal udføre det, der besluttes, siger Leif Dyrmose.
Derfor er han stor fortaler for, at ledelsen bliver bedre til at inddrage de relevante medarbejdere allerede i planlægningsfasen, så der er bedre chancer for, at planerne holder - og at medarbejderne også kan holde til deres job i længden.
I fagforeningen Prosa ser man lederuddannelse som det bedste værktøj til at forbedre IT-branchens arbejdsmiljø.
- Der skal skabes en arbejdskultur, hvor der er rum til at sige fra. Medabejderne skal også selv blive bedre til at råbe vagt i gevær, når de kan se, at en opgave er estimeret 25 procent for lavt tidsmæssigt, siger Thor Temte, informationschef i Prosa.
Udviklerne er medskyldige
Men der er også et andet led i IT-kæden, der har et ansvar, når driftsfolk bliver stressede. Det påpeger både DMdata og Finansforbundet.
- Spørgsmålet er jo, om det, udviklerne laver, altid er godt nok. Eller om de leverer nogle 80 procents løsninger til driftsfolkene, som så må rage kastanjerne ud af ilden, siger Søren Hansen, personalechef i DMdata.
Lotte Hansen er arbejdsmiljøkonsulent i Finansforbundet, der har bankernes IT-folk blandt sine medlemmer.
Hun mener, at IT-driftsfolkene på flere måder kan betegnes som fabriksarbejderne blandt IT-folk.
- De har typisk meget lidt indflydelse, stor utryghed i jobbet og der stilles meget høje krav til dem. De skal redde hele kagen, når de får et forskubbet, ufærdigt projekt, så kunderne ikke bliver utilfredse, siger Lotte Hansen.
IT-brancheforeningen har støttet kortlægningen af IT-branchens mentale sundhedstilstand med 10.000 kroner. Foreningen har også indgået i en følgegruppe for undersøgelsen, hvor også Ingeniørforeningen i Danmark, HK Samdata, Prosa, Finansforbundet og Akademikernes Centralorganisation er med.
Relevant link
Rapporten om stressundersøgelsen på Arbejdsmiljøinstituttets websted (pdf)