Elkjöp er kåret til årets netbutik i Norge. Konkurrencen er arrangeret af den norske postvæsen, der i juryen havde en person, og fem andre var uafhængige. Interflora, Komplett og Best-Buy var de andre finalister i konkurrencen, hvor i alt 166 netbutikker deltog. Det skriver digi.no.
Elkjøp havde til for nylig en halvhjertet net-strategi, hvor man satsede på at varerne skulle koste det samme på nettet som i butikkerne, og at der skulle tilbydes samme sortiment begge steder. Men nu er nethandelen ikke længere knyttet så tæt sammen med de fysiske butikker. Samtidig er priserne på nettet nu konkurrencedygtige, og varesortimentet udbygges hele tiden.
Og forandringerne har givet bonus, forklarer Elkjöps netbutik chef Ole Johan Lindøe.
»Vi har øget salget hver måned med 200 - 300 procent henover foråret,« siger han. Tidligere har selskabets netsalg været beskedent i forhold til virksomhedens størrelse, og prisen fra Posten synes chefen godt om.
»Det viser vel at andre synes vi er på rigtig vej,« siger Ole Johan Lindøe til Digi.no.
Elkjøps udtalte mål er at slå Komplett på nethandel. Men det bliver ingen let opgave.
»Det er dømt til at blive en fiasko. Lavere priser på nettet med så mange udsalgssteder, det går ikke. Det bliver så meget støj i kanalen,« siger Sven Åge Lysebo, der ejer den norske forhandler Netshop.no.
Ved prisoverrækningen væddede Sven Åge Lysebo en kasse vin med Elkjöp-chefen om Elkjöp er større på nethandel end Komplett, og Norges største netbutik, indenfor tre år.