De hede følelser matchede det lune italienske forår, da den amerikanske producent af mikroprocessorer, Intel, på et konference i Rom i denne uge, tog imod omkring 500 udvalgte Intel-partnere fra EMEA-regionen.
En stribe af koncernens topfolk i romersk forårshumør slog gang på gang fast, at Intel trods omfattende salg til pc-producenter som HP og Dell, satser helhjertet på salgskanalen som en både kort og sikker vej til gennemslag på markedet.
»Intel er mere end nogensinde indstillet på at forpligte sig til at hjælpe vores partnere i kanalen til at vækste deres forretning,« sagde Steve Dallman, chef for Intels kanalsalg i en tale mandag til de forsamlede Intel-partnere.
På et efterfølgende pressemøde sagde Dallman videre, at Intel i 2008 satser på at udbygge sin førende position som leverandør til distributører og forhandlere. Midlet hertil er et globalt partnerprogram, som skal underbygge innovation og konkurrenceevne i salgskanalen. Han fremhævede samtidig sin vilje til at understøtte lokale pc-producenters overlevelse og udvikling. Det skal ske ved at videreudvikle Intels katalog af standardiserede enheder som optiske drev, keyboard, skærme, batterier og strømforsyning og ikke mindst et kommende standard-motherboard, som lanceres under kælenavnet Rich Creek.
»Vi vil udvide mulighederne for lokale pc-producenter til at justere og udvikle deres forretning ved hjælp af disse standardiserede byggeklodser. I fremtiden vil vi se teknologien blive mobil. Men der vil fortsat være en vækst på desktop-området især på consumer-markedet og markedet for små og mellemstore virksomheder,« sagde Steve Dallman og nævnte, at Intel forventer vækst på mellem otte og ti procent alene på desktop-markedet.
I forbindelse med konferencen i den italienske hovedstad præsenterede Intel desuden hele tre nye standard motherboards, som nu bliver frigivet til salg i EMEA-regionen. Tilsvarende blev processor-gigantens nyeste partnerprogram præsenteret som den olie, der skal holde tandhjulene i gang for Intels salg gennem kanalen. Partnerprogrammet er allerede lanceret i store dele af Europa og rammer efter planen Danmark og det øvrige Skandinavien i løbet af tredje kvartal i år.
Ud af de i alt 187.000 Intel-partnere på verdensplan hører de 50.000 hjemme i EMEA-regionen. Heraf har omkring 500 status som premium-partnere. I Danmark findes ni premium-partnere, som blandt andet tæller distributørerne DCS og Inter-Data og forhandlerne Zitech, NEM Computer Zepto og Midt-Data.
Ifølge Intels egne opgivelser går op mod 30 procent af koncernens samlede salg af mikroprocessorer via forhandlere, og for desktop-produkter er tallet tæt på 50 procent.