Kun hver anden fagforening i Danmark giver mulighed for, at nye medlemmer registrerer sig på internet, selv om fagforeningernes og a-kassernes kamp om medlemmer intensiveres i disse år.
Det er ifølge LO's Ugebrevet A4 et af resultaterne i undersøgelsen "Når viden er guld", som rådgivningsfirmaet PLS Rambøll står bag.
Hovedkonklusionen er, at mange fagforeningerne er bagud med at bruge IT smart og effektivt til at servicere både eksisterende og potentielle medlemmer.
Godt nok har den danske fagbevægelse investeret kæmpe summer i IT de forløbne ti år, men undersøgelsen peger på, at investeringerne kunne give bedre afkast.
80 procent af organisationerne har ingen konkret viden om, hvad medlemmerne gerne vil bruge deres fagforenings websted til. Men i samme åndedrag vurderer hver anden organisation, at medlemmer heller ikke er klar over, hvilke ydelser de har adgang til online i dag.
Registrerer ikke vigtig viden
Det halter også med at bruge IT til at give den individuelle service, medlemmerne efterspørger. Hver tredje fagforening eller a-kasse er ikke i stand til at registrere medlemmernes såkaldt bløde data som karriereønsker og uddannelsesbehov.
Korrespondance med medlemmerne er ej heller sat i system hos en stor del af organisationerne. 40 procent af a-kasserne og 46 procent af fagforeningerne har stort set ikke mulighed for at koble og se, hvad de har kommunikeret via e-mail, telefon, breve, telefon med et medlem.
Når en medlem melder sig ud, ved kun de allerfærreste, hvorfor det sker. Kun hvert femte forbund registrerer sådanne oplysninger.
Erkendelsen af, at det kunne blive bedre på IT-fronten, findes dog i stor udstrækning blandt forbundene. 73 procent af de faglige organisationer og a-kasserne har konkrete planer om at investere i "serviceforbedrende" IT.