Under et år efter KMD købte alle kommune-aktiviteter fra sin eneste rival på totalløsninger til kommune-markedet, Columbus IT Partner, ønsker KMD at udradere det største tilbageværende Columbus-system fra jordens overflade.
Det drejer sig om de udskældte systemer til socialområdet, som Columbus IT Partner solgte til Odense Kommune i slutningen af 2001.
KMD og Odense Kommune forhandler i øjeblikket om systemernes fremtid, og går alt efter KMD's hoved, vil forhandlingerne ende med, at kommunen skrotter det gamle Columbus-system til fordel for et af KMD's egne systemer.
Vil ikke blive fornyet
- Vi vil naturligvis efterleve de nuværende kontrakter. Men vi har sagt til Odense Kommune, at de konkrete produkter, som kommunen har, ikke vil blive ophøjet til standard KMD-produkter. De bliver ikke fremadrettede produkter, som vi vil udvikle på, siger administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling, til Computerworld Online.
Den melding tygger Odense Kommune nu på. Kommunen kan som alternativer vælge det gamle KMD-system, som den anvendte, før den indledte sit Columbus-eventyr, samt det nye KMDAktiv-system.
Hvilken mulighed, der i øjeblikket ser mest attraktiv ud set gennem kommunens briller, er ikke klart. Selv ønsker Odense Kommune ikke at komme med et bud på det foretrukne system.
- Vi ved først præcist, hvad det ender med, når forhandlingerne er ovre, siger direktør i Odense Kommunes Kultur- og Socialforvaltning, Leif Hansen, der forventer, at parterne vil have nået et resultatet mod slutningen af ugen.
Betalte 50 millioner kroner
KMD overtog systemerne, da selskabet købte alle Columbus IT Partners kommunale aktiviteter i slutningen i juni sidste år for 50 millioner kroner.
Selv om det er under et år siden, at KMD overtog systemerne, mener Lars Monrad-Gylling ikke, at de 50 millioner kroner er spildt.
- Vi købte noget erfaring og noget knowhow, der gjorde det muligt for os at rykke langt hurtigere på de her områder. Men det ændrer ikke på, at de konkrete produkter ikke vil blive ophøjet til standard-produkter, siger han.
Lars Monrad-Gylling peger på, at han ikke forventer, at Odense Kommune skal have et større beløb op ad lommen for at skifte system til et KMD-standardprodukt, som yderligere har den fordel, at mange kommuner i forvejen anvender det.
- De fleste kommuner vil i hvert fald helst have et standardprodukt, så man er mange om at betale udviklings-omkostningerne, siger han.
Stor irritation
Det har måske netop været den manglende udvikling, der har været årsagen til Odense Kommunes langt fra lykkelige affære med Columbus IT Partner-systemerne.
Både før og efter, KMD købte Columbus' kommune-aktiviteter, har systemerne nemlig voldt store problemer i Odense Kommunes Job- og Bistandsafdeling, der forlængst er blevet meldt til Arbejdstilsynet af fagforbundene Dansk Socialrådgiverforening og HK for de arbejdsmæssige problemer, som systemet har medført.
Blandet andet har medarbejderne sammenlagt mere end 1.000 overarbejdstimer på grund af det problematiske system.