Bankernes mikrobetalingssystem Coinclick har fået 15 millioner friske kroner i kassen fra ejerne og er klar til for alvor at forsøge at sælge konceptet. Men det skal ske i samarbejde med de store internettjenester.
Som beskrevet i Computerworld Online i sidste uge står brugerne ikke ligefrem i kø for at kunne benytte betalingssystemet, der konkurrerer med FDIM's Valus.
Ved udgangen af sidste år havde brugerne samlet kun godt en kvart million kroner stående på deres Coinclick-konti. De nuværende 17.000 brugere er fortsat milevidt fra de 100.000, der vil gøre Coinclick rentabelt.
Selskabet bag Coinclick, Content Billing, fik sidste år et underskud på 4,3 millioner kroner, men det var ifølge direktør Lars Fruergaard mindre end ventet.
Nu har ejerne - PBS og TDC - polstret Content Billing med yderligere 15 millioner kroner, som skal gå til markedsføring og udvikling af et nyt system til at bruge Coinclick via mobiltelefonen.
- Ejerne har valgt at tilføre rigelig kapital, for vi har hverken tid eller lyst til lige pludselig at stå og mangle penge, siger Lars Fruergaard.
Udbyderne skal sælge konceptet
Der er i dag 12 udbydere tilknyttet Coinclick, men der har stort set ikke været nogen markedsføring af systemet. Det bliver der snart lavet om på.
- Vi vil ikke lave selvstændige kampagner for Coinclick. I stedet for vil vi gå ud sammen med de store udbydere, så Coinclick bliver en del af deres kampagne, siger Fruergaard.
Ifølge Lars Fruergaard er en - endnu unavngiven - stor udbyder netop kommet i hus, mens en anden bliver "bearbejdet".
Blandt de nuværende tjenester tilknyttet Coinclick er blandt andet TDC Online og andre udbydere af online SMS-afsendelse. Content Billing vil nu udvikle et system, så brugerne kan bruge mobiltelefonen til både afsendelse af i første omgang SMS og senere MMS samt betaling af for eksempel parkeringsbilletter.
Content Billing forventer også i år at få underskud.