Vækst har de seneste fire-fem år været kodeordet for den århusianske nicheforhandler Blue Line, som i sit seneste regnskab kan notere et overskud før skat på knap to millioner kroner.
»Vi har fremgang på et tidspunkt, hvor markedet ellers har det skidt. Det er lidt usædvanligt at kunne skabe en god og voksende forretning på hardware. Det skyldes, at vi løser en nicheopgave,« siger en tilfreds direktør og hovedaktionær Niels Pedersen, som udover en styrkelse af egenkapitalen også kan glæde sig over fremgang i bruttofortjenesten på otte procent.
Siden 2005 har Blue Line dermed øget sin indtjening med 130 procent, hvilket netop har udløst en status som gazellevirksomhed fra Dagbladet Børsen. Han ønsker dog ikke at oplyse virksomhedens omsætning.
Virksomhedens produkter er blandt andet robuste computere og monitorer samt håndholdte og bærbare enheder til brug udendørs og monteret i køretøjer.
»Vores løsninger er ofte bygget ind i noget andet. Det kan være en vindmølle eller et produktionsbånd. Kunden ønsker kun at bestille ét varenummer, og så er det op til os at tage ansvaret for alle forhold fra ide og sammensætning til levering og efterfølgende service, hvor vi kan tilføre værdi,« siger Niels Pedersen.
Han fortæller, at Blue Line de seneste par år fået et par store væsentlige kunder, som har øget markedsandelen, og vi har generelt vundet markedsandele. Virksomheden har pt. 17 ansatte. Niels Pedersen ejer selv 50 procent af aktierne, mens to medarbejdere tilsammen har 25 procent. Den resterende ejerandel ligger hos en ekstern partner.