Som et forsøg kunne man i sommer nogle måneder købe digitale klippekort i København. Forsøget blev så godt modtaget, at det nu skal afprøves igen. Denne gang i et år.
Trafikselskaberne i hovedstadsområdet (DSB S-tog, Movia og Metroselskabet) begynder til marts at sælge mobilklippekort, der indeholder 20 zoner, hvilket svarer til ti klip på et normalt 2 zoners klippekort.
Klippekortet betyder, at man kan spare lidt penge, hvis man er en hyppig gæst i tog, busser eller metrovogne og samtidig gerne vil købe sin billet papir- og trådløst. Indtil videre skal man købe et papir klippekort for at få en mængderabat på sine billetter.
Et mobilklippekortet kan købes via mobiltelefonen eller på www.1415.dk. Det kommer til at koste 140 kroner. Altså deet samme som et almindeligt 2-zoners voksenklippekort.Mobilklippekortet har den fleksible fordel, at de 20 zoner kan fordeles, som det passer til den aktuelle rejse.
”Mobilklippekortet er et fleksibelt produkt, fordi kunderne ikke behøver købe flere forskellige klippekort alt efter, hvor mange zoner de skal rejse igennem. Med mobilklippekortet ’klipper’ passagererne til det antal zoner, de har behov for” siger Anders Due, Movias kunde- og markedschef.