Der er intet galt i at drive en hadeside om et bilmærke, selv om domænenavnet indeholder et registreret varemærke.
For når blot indehaveren ikke forsøger at tjene penge på hjemmesiden, skal det være tilladt at ytre sin mening på nettet.
Seat-importøren Skandinavisk Motor Co. fik således intet ud af at indklage hadesiden www.lorte-seat.dk for Klagenævnet for Domænenavne.
Nævnet fastslår, at hjemmesiden er en "forbrugerprotestside uden kommercielle interesser". Og så gør det ingen forskel, at Seat er et kendt navn.
Kortvarig Seat-lykke
Indehaveren af hjemmesiden er københavneren Per Gribb. Han var en glad mand, da han i august 1999 satte underskrift på at købe en ny Seat Toledo. Men lykken blev yderst kortvarig.
Bare det at få bilen udleveret var ifølge Per Gribb en prøvelse. Og da gearkassen efter 60.000 kilometer var kaput, var det også slut med Per Gribbs glæde over det Volkswagen-ejede bilmærke.
Skandinavisk Motor Co. ville nemlig ikke erstatte gearkassen. Derfor registrerede Per Gribb i marts sidste år domænet lorte-seat.dk, hvor også andre utilfredse Seat-købere kan få luft for deres utilfredshed.
Importøren mener, at siden krænker varemærket Seat og er ren chikane. Men selv om klagenævnet i sin afgørelse skriver, at Per Gribb måske nok kunne have holdt sig til anti-seat.dk eller kritik-seat.dk, er det noget stærkere lorte-seat.dk ikke ærekrænkende.
- Jeg er selvfølgelig tilfreds, for jeg mener jo, at jeg holder mig inden for lovens grænser, siger Per Gribb, der i øvrigt netop har købt ny bil - en Volvo.
Rede til forlig
Per Gribb har tænkt sig at drive hjemmesiden videre, med mindre Skandinavisk Motor "kommer med et forslag, så vi kan blive kvit og begge kan få ro i sjælen igen," som han formulerer det.
Indtil videre har godt 2.300 surfere lagt vejen forbi hjemmesiden.
Seat er langt fra det eneste bilmærke, der er genstand for hadesider. Blandt andet Toyota, Citröen og en række lokale forhandlere har haft den tvivlsomme ære.
Relevant link>