Netkoncept offentliggør i dag, at virksomheder fyrer 15 medarbejdere i salgsafdelingen og samtidig nedlægges ti ubesatte stillinger. Dermed lukker forhandlerhuset for volumensalget i Netkoncept og flytter i stedet salgsmaskinen over i Datacompagniet.
Netkoncept købte DataCompagniet tidligere i år og ifølge den oprindelige plan skulle virksomhede fusioneres ind i Netkoncept. Den ide er nu skrinlagt og i stedet fortsætter Datacompagniet som en selvstændig enhed.
»Allerede da vi købte Datacompagniet kunne vi se, at de havde en væsentlig mere effektiv og bedre omkostningsstruktur end Netkoncept. Datacompagniet har en mere slank salgsstrategi, hvor de primært sælger gennem telesalg, mens Netkoncept har fokuseret på at komme ud til kunderne,« forklarer Jesper Weng, der er administrerende direktør i Netkoncept.
I den oprindelige plan skulle Datacompagniets medarbejdere fordeles rundt i Netkoncept, men Netkoncept har været bange for at ødelægge Datacompagniets struktur ved at splitte virksomheden op.
Fremover skal Netkoncept fokusere mere klart på konsulent, hosting og drift forretningen. Netkoncept beholder dog en håndfuld sælgere, der skal stå for kontakten til en række nøglekunder samt kunderne i den offentlige sektor. Der flyttes nogle sælgere til Datacompagniet, men samlet set skæres salgsstyrken med 10-12 medarbejdere.
»Med denne model bliver vores salg kun marginalt mindre, da det naturligvis ikke er topsælgerne vi siger farvel til,« siger Jesper Weng.