TDC's Topledelse ærgrer sig. Ledelsen havde håbet, at jobtryghed vejede så tungt, at medarbejderne ville tage eventuelle ulemper ved omplacering med i købet.
Men teknikere i TDC stritter imod tanken om at gå markant ned i løn, hvis de eksempelvis bliver omplaceret til kundeservice eller en telebutik.
Ledelsen betoner, at koncernen har valgt ikke at udsætte sine ansatte for opslidende fyringsrunder.
- Jeg er ked af, at budskabet ikke er blevet opfattet sådan, som det var ment. Vi har forsøgt at tilrettelægge en proces, hvor vi i en positiv ånd arbejder med at omplacere medarbejdere, siger Peer Schaumburg-Müller, der er underdirektør i TDC's personaleafdeling.
Han korrigerer desuden Telekommunikationsforbundet, der har sagt, at 300-500 ansatte er berørte af processen. Så mange er det ikke, der er tale om 80 personer i alt, forsikrer underdirektøren.
- Vi har lige så stille har identificeret områder og medabejdere, der er overtallige i deres nuværende job. Det handler om at bruge ressourcerne de rigtige steder, udtrykker han det.
Løn og vilkår som kollegerne
At en del af 80 personer har fået tilbudt en omplacering, der resulterer i lavere løn, står ikke til at ændre.
- Det er ikke et princip, at man skal gå ned i løn, men det er helt givet, at nogen vil blive tilbudt job, hvor de går ned i løn, andre vil få den samme løn, og nogen vil få en bedre løn. Medarbejderens uddannelse, kompetencer og erfaringer indgår altid som elementer, siger Peer Schaumburg-Müller, TDC Koncern HR.
- Nogle job er nu engang bedre lønnet end andre. Hvis en tekniker fra installationsdivisionen siger ja til at blive omplaceret til en fast stilling i en telebutik, skal han også overgå til de vilkår, der gælder i det job: Andre arbejdstider og en andet lønniveau, siger underdirektøren.
Med den udmelding er der lagt op til hårde forhandlinger, når TDC's ledelse i næste uge mødes med Telekommunikationsforbundet.
Forbundet kræver nemlig, at al snak om lønnedgang må ophøre.
- Det er en rød klud i ansigtet på de ansatte. I princippet kunne TDC jo flytte rundt på alle sine folk, så alle kom på startløn. Det holder ikke. Og det er ikke sådan, at TDC hænger med røven i vandskorpen økonomisk, siger Carsten D. Nielsen, afdelingsformand i Telekommunikationsforbundets Afdeling 12.
Frivlligt jobtilbud
TDC-ledelsen understreger, at der er tale om frivillige tilbud til de 80 medarbejdere, der har fået mærkatet overtallige.
- Hvis medarbejderen siger nej tak til et tilbud, prøver vi sammen at finde et andet job internt. Vi tror på, at vi godt kan finde de stillinger til medarbejderne, hvis begge viser fleksibilitet, siger Peer Schaumburg-Müller.
Hvad er konsekvensen, hvis medarbejder ikke finder nogen af tilbuddene spiselige?
- Ja, hvad sker der, hvis man ikke vil arbejde? Så er det en almindelig ledelsesmæssig problemstilling, ligesom hvis man altid kommer for sent på arbejde eller perfomer dårligt.
Kan konsekvensen blive, at medarbejderen får en fyreseddel?
- Vi afskediger som udgangspunkt ikke medarbejdere pga. overtallighed. For mange af medarbejderne er det her jo en kæmpe omstilling- og motivationsproces, som vi håber, vi kan håndtere. Derfor vil jeg ikke ind i gisninger om, hvis det ikke lykkes, siger Peer Schaumburg-Müller.