Siden HP annoncerede udskilningsløbet blandt distributørerne er kritikken regnet ned over HP fra alle sider i kanalen. Men HPs kanalansvarlige Klaus Gregersen mener kritikken er skudt helt forbi.
Ifølge Klaus Gregersen blev beslutningen om at skære ned på antallet af distributører truffet på europæisk plan, og udskilningsløbet var den eneste retfærdige måde at gøre det på.
»Når man sidder i en så dominerende position, som vi gør, kan man ikke bare gå ud og subjektivt fyre distributører. Vi taler om, at nogle virksomheder må lukke HP-afdelinger og afskedige medarbejdere. Derfor er det så ekstremt vigtigt, at man sætter nogle objektive kriterier. Det drejer sig ikke kun om et omsætningsmål, men det er nødt til at være et kriterium, hvis det skal foregå på en gennemsigtig måde. Jeg vil vove at påstå, at hvis vi ikke havde gjort det på denne måde, var vi først kommet på glatis,« siger Klaus Gregersen.
Det er netop jagten på de høje omsætningsmål, der har har fået flere af distributørene til at underbyde hinanden. Nogle af de mest eftertragtede HP-produkter er blevet solgt med 4-16 procent tab, og udskilningsløbet har efter CRNs oplysninger kostet distributørerne mindst 35 millioner kroner.
Klaus Gregersen mener godt det tal kan være korrekt, men siger samtidigt, at det er simple markedskræfter, der driver krigen. Krigen koster dyrt lige nu, men de tilbageværende distributører vil efter krigen sidde med det mest eftertragtede bilag i kanalen.
»Vi er blevet udråbt til den store stygge ulv i den her sammenhæng, men alle distributørerne har jo ønsket en smallere kanal. Det er jo ikke os, der tvinger dem til at underbyde hinanden. Vi har orienteret distributørerne i god tid, og vi fik deres fulde accept. Jeg kan godt forstå, at det er nogle svære beslutninger, de har måttet træffe, men i sidste ende er det jo deres call hvor og hvor meget, de vil investere i nogle geografier,« siger Klaus Gregersen.