Ricohs nye danske direktør Hans Andersen er nu ude for at lede efter tre nye forhandlere, der skal sælge producentens kopimaskiner og printere. Efter godt en uge i den danske direktørstol melder han ud, at han vil have dækket de pletter på Danmarkskortet, hvor der er stor afstand til en Ricohforhandler og peger på Aalborgområdet, Sydsjælland og Sønderjylland som oplagte steder at plante Ricoh-flaget.
»Jeg vil gerne have en til tre forhandlere ombord, der hvor dækningen ikke er så tæt eller er meget tynd,« siger han.
I en fælles mail til forhandlerne onsdag udtaler Hans Andersen, at Ricoh satser på både forhandlere og deres eget direkte salg.
»Ricoh har en tosidet strategi, hvor vi har en stærk direkte salgsorganisation med fokus på internationale og større lokale kunder. Den suppleres af den indirekte kanal«, lyder det.
Det gør kontorforsyningskæden Redoffices administrerende direktør Carsten R. Andersen meget nysgerrig på, hvad fremtiden vil bringe for kanalsamarbejdet. Redofficekæden er en af de største Ricohforhandlere i Danmark, og direktøren håber, at Ricoh også fremover vil dele sol og vind lige mellem sine egne sælgere og forhandlerne.
»Det er et godt spørgsmål, hvordan Ricoh vil se på forhandlersalget. Den tidligere direktør Per Hagklint havde tydelige skillelinjer med en klar holdning til forhandlersalget, og jeg håber, at Ricoh også fremover vil være helt klar i spyttet,« siger Carsten R. Andersen, der gerne vil mødes med Hans Andersen for at få svar på sit spørgsmål.
Vil undgå kanalkonflikt
Redofficedirektøren vil snart få svar på sit spørgsmål. Inden for den nærmeste måned vil Hans Andersen begive sig ud på landevejen for at møde forhandlerne, og han er allerede indstillet på at mødes med Redoffice.
Hans Andersen understreger, at forhandlerne ikke skal frygte at blive presset af producenten. I øjeblikket kommer omkring 70 procent af Ricohsalget fra den direkte kanal, mens forhandlerne sidder på de resterende cirka 30 procent af markedet. Den fordeling må gerne bestå, fortæller Ricohdirektøren, der fastslår, at Ricoh og forhandlerne skal koncentrere sig om at konkurrere mod de andre mærker i stedet for at slås om de samme kunder.
»Det kan ikke betale sig, at vi slås mod hinanden, så den nuværende kanalmodel skal klart fortsætte,« siger Hans Andersen.
Han vil i stedet have forhandlerne til at sælge flere løsninger til kunderne, og lover at støtte op om forhandlernes salg af produktionsprintere med udenlandsk ekspertise samt nyansatte danske salgssupportere.