Efter fire år på det nordiske printermarked, er Samsung stadig en ret ukendt spiller. Virksomhedens nordiske ledelse erkender blankt, at produktporteføljen ikke har været god nok til at gøre en forskel i B2B-markedet, men det vil producenten råde bod på. Samsung vil have fat i 750 forhandlere til at nå top tre i Norden.
Processen med at rekrutere nye partnere i Norden er allerede gået i gang. Det er planen, at der skal skaffes 750 nye forhandlere, deraf omkring 150 i Danmark alene. Producenten har allerede en printer organisation i Norden, men producenten har aldrig rigtigt formået at få fat i B2B markedet.
»Vi har været i det nordiske marked i fire år og er stadig primært i retail- og SOHO-markedet. Det skyldes, at den linje vi startede op med simpelthen ikke var god nok til B2B markedet,« forklarer Hans Gustavsson, der er product marketing manager i Samsung Nordic.
Samsung har netop lanceret en række nye modeller, der skal være med til at bane Samsungs vej ind i markedet. Mere vigtigt er det dog, at Samsung er parat til at ligge større vægt bag satsningen. Ifølge Hans Gustavsson er Samsung parat med partnerprogrammer, og der skal ansættes flere folk til at drive B2B-slaget.
»Lige nu har vi kun en mand i Norden, men inden udgangen af året skal vi være fem, og inden for få år bliver vi 20 i kanal-organisationen,« siger Hans Gustavson.
Samsung forventer, at kunne placere sig i top tre i løbet af tre år. Den absolutte etter i markedet er HP, og Hans Gustavson regner med, at Samsung især skal stjæle markedsandele fra nummer et.
»Vi ligger godt i flere segmenter i markedet, men vi skal ud og have flere kunder, derfor fokuserer vi på, at få flere forhandlere,« forklare han.