Datamatiker med salgstalent blev millionær

Som 27-årig pruttede han en pris på 60 millioner kroner hjem for sin web-virksomhed Canvas Interactive. Nu vil Dennis R. Mortensen, dotcom-millionæren fra Århus, erobre pizzamarkedet i Europa.

30 år, millionær, far til snart to børn og direktør for sin fjerde virksomhed. Det er status på Dennis R. Mortensens liv lige nu.

I løbet af de seneste otte måneder har han etableret landsdækkende pizza-koncept Evonax i Danmark. I næste uge sælger Evonax sine første pizzaer i Stockholm og Uppsala.

Inden 2004 er ambitionen at få større udbredelse end burgerkæden McDonalds i Europa. I Danmark kan Evonax hamle op med McDonalds, i og med at kæden har omkring 100 pizzarier tilknyttet.

Dennis R. Mortensen, der er uddannet datamatiker, tilskriver sin succesfulde erhvervskarriere købmandstæft, ledelsestalent og ikke mindst vovemod. Viljen til at drive det vidt har hele tiden overvundet frygten for at blive en fiasko.

Som datamatikerstuderende havde Dennis R. Mortensen ellers planlagt at satse på en tilværelse som lønmodtager. Han voksede op med forældre, der var selvstændige erhvervsdrivende og så, hvor meget det krævede af dem at drive deres grønthandlerbutik.

- Det ville jo være meget nemmere at tage ud klokken otte om morgenen på job i IBM og hjem klokken fire og se Champions League i fjernsynet. Men uanset at man med vold og magt forsøger at stritte imod det, bliver man selvstændig alligevel, når ens familie er det, siger Dennis R. Mortensen.

Konkurs og millionær

Allerede som studerende stiftede han i 1992 sin første virksomhed, Humanoid. Med tre studiekammerater som ansatte arbejdede han med at udvikle et strategi-computerspil.

Dennis R. Mortensen, iværksætter med meget stort I
Planen var at sælge spillet i slutningen af uddannelsen og dermed betale studiegælden ud.

Men helt sådan gik det ikke. For selv om spillet hed Survival, gik Humanoid fallit tre uger før afgangseksamen.

Men Dennis R. Mortensen havde ikke mistet troen på spillets værdi. Han skaffede penge til at købe det ud af konkursboet. Kurator forlangte 10.000 kroner for den CD, hvor udviklingsarbejdet lå på.

Kort tid efter tjente Dennis R. Mortensen efter eget udsagn sin allerførste million, da det lykkedes ham at sælge Survival til en tysk spildistributør.

Han fik blod på iværksættertanden og stiftede sit næste firma, CDesign, der udviklede edutainment på CD-rom til kunder som Bonniers. Men efter nogle år vurderede Dennis R. Mortensen, at giganten Disney blev for stor en trussel, og han afviklede CDesign.

- Man skal ikke være så blind, at man tror, at man kan tage konkurrencen op, hvis en analyse reelt viser noget andet. Jeg kunne ikke lave et brand på niveau med Disneys, siger han.

Svært at afgive magt

Markedsanalysen, der kværner i iværksætterens hoved, sagde ham, at det dengang i 1996 var internettet, der repræsenterede forretning og vækstmuligheder.

Webselskabet Canvas Interactive var født. Specialet var teknikken bag ehandelsløsninger.

- Det var godt nok, dengang internet stadig var usexet, og der ingen penge var i det. Men jeg vurderede det som noget, der kunne blive et interessant sted at være, siger den utrættelige iværksætter.

Og ganske rigtigt. Dotcom-bølgen kom bragende med sine Andeby-agtige fantasillioner og hæsblæsende vækst.

I 2000 var Dennis R. Mortensens firma vokset til 30 medarbejdere. Og det var lige ved at vokse ham over hovedet.

- Jeg blev en stopklods for firmaet i en periode og skabte langsommere vækst, fordi alting skulle gå igennem mig. Det er ekstremt svært at afgive magt til mellemledere og have tillid til dem, når man ikke har prøvet det før, erfarede iværksætteren, der holdt en uges ferie i løbet af fem år.

Nej tak til Framfab

Samtidig fornemmede han, at et salg af Canvas Interactive var en nødvendighed for at sikre firmaet en plads på det fremtidige mere modne webmarked.

- Hvis vi fortsat skulle lave løsninger til Carlsberg, skulle vi være en global virksomhed, ræsonnerede Dennis R. Mortensen dengang.

Købstilbuddene kom helt af sig selv ind af døren i foråret 2000. Blandt de interesserede var Framfab og 2M Invest. Men Dennis R. Mortensen sagde nej til i alt ti købelystne, indtil salget faldt på plads.

- Jeg valgte at sige nej til de lidt for unge drenge, der måske havde fået alt for mange penge ved en børsintroduktion, men ikke så ud til at kunne magte det i længden. Det var ikke gevinsten, men en fremtid for selskaber, det interesserede mig, siger han.

Køber nummer 11, finske TJ Group med i dag 400 ansatte, faldt i hans smag, fordi både kemi og virksomhedsstrategi matchede rigtigt godt med Canvas Interactives.

Ifølge Dennis R. Mortensen lykkedes det ham at prutte salgsprisen 20 millioner kroner op, så den endte på 60 millioner lige ned i hans lomme og to års job som administrerende direktør i Canvas Interactive.

Vækst ude og hjemme

Millionerne har han ikke brugt på at leve som en konge. En pæn del af pengene har han investeret i sit omvendte franchisekoncept, pizzakæden Evonax, hvor man via nettet og telefonen kan bestille og betale aftensmaden og få den bagt og bragt fra et eksisterende pizzaria i nærheden.



Firmaet har efter et år 23 ansatte i Århus og 2 i Sverige. For øjeblikket analyserer iværksætteren det norske pizzamarked. Med en kapitaltilførsel skal hele Europa være erobret i 2004.

På hjemmefronten er det også vækst i vente. Hans to-årige datter bliver snart storesøster. Arbejdstiden70 timer om ugen.

- Men det er jo ikke, fordi jeg har ofret mig, men fordi jeg synes, det er skidespændende. Udsvingene er større som iværksætter. Man har større sorger, men også større glæder. Derfor bliver jeg ved, siger Dennis R. Mortensen.

Relevante link

Evonaxs beskrivelse af sin forretningsfilosofi

TJ Group




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere