Hvad skal man med en skrivemaskine i vores elektroniske tidsalder? Man skulle tro at den klassiske skrivemaskine ville forsvinde samme vej som dampmaskinen og telegrafen. Men selvom det i dag er smartphones og netbooks, der er tidens trend, så sælges der fortsat mange skrivemaskiner i Danmark.
Alene den største producent, Brother, sælges hvert år 1.000 klassiske skrivemaskiner på det danske marked. Og dertil kommer de mange tusinder af skrivemaskiner, som står rundt omkring på de danske kontorer - skrivemaskiner bliver som bekendt ikke forældet så hurtigt som computere, så der kan sagtens være 10-20 år gamle skrivemaskiner derude.
”Antallet af skrivemaskine-modeller er selvfølgelig faldet i forhold til for 20 år. I dag har vi én - Brother AX-410. Og den får vi bestillinger på stort set hver dag året rundt. Så den klassiske skrivemaskine er langt fra uddød,” siger marketingchef Henning Elkjær fra Brother.
Men hvem er det så, der modsætter sig pc-revolutionen og bliver ved med at købe skrivemaskiner? Det er virksomheder med specielle papir-opgaver, som printere ikke kan klare, fortæller Brother. Der er blandt andet dem, der fortsat arbejder med gennemslag — f.eks. fakturaer og formularer i flere kopier. Desuden er skrivemaskiner populære til at skrive etiketter med.
Her er alternativet selvfølgelig at investere i en anden lettere forældet teknologi - nemlig nåleprintere, som også fortsat sælges selvom de har mange ulemper såsom støj og langsom hastighed i forhold til mere moderne laser- og blækprintere.
Den japanske Brother koncern har mere end 100 år på bagen og producerede kun symaskiner i begyndelsen. Brother sælger fortsat symaskiner i store tal, men har senere udvidet til skrivemaskiner og printere.
Skrivemaskinen er i øvrigt selv en lille computer i dag med elektronisk indmad, så billedet af den gamle skrivemaskine med klaprende taster holder heller ikke længere.