Servicegruppen for Dataudstyr i Hedehusene vil have en større del af outsourcingmarkedet. I stedet for kun at tage sig af traditionelle break-and-fix-opgaver, hvor en tekniker kører afsted, når en computer er gået i stykker, vil Servicegruppen være ansvarlig for driften af kundens it.
»Vores outsourcingforretning har det godt, hvor vi har rigtig godt fat i kunder med mellem 100 og 500 brugere, og hvor der kommer få, men gode kunder ind,« siger Preben Duus Jørgensen, der er administrerende direktør for Servicegruppen, der i år fejrer 25-års jubilæum.
Sidste år investerede Servicegruppen 10 millioner kroner en i gennemgribende opgradering af det AX-system, der holder styr på vedligeholdelsesforretningen for både danske og nordiske kunder, og det nye system skal standardisere arbejdsgangene hos Servicegruppen og give plads til vækst.
»Den nordiske forretning skal gerne vokse 50 procent over de næste tre år,« siger Preben Duus Jørgensen.
Han forklarer, at outsourcing er en naturlig udvikling fra de traditionelle vedligeholdelsesopgaver, fordi der er synergier med både kunder, partnere og arbejdsprocesser, når man får det overordnede ansvar for detn vedligeholdelse man i forvejen udfører. I løbet af 2009 har Servicegruppen derfor fået flere kunder og kroner på outsourcingområdet.
»Vi bliver til en overordnet outsourcingleverandør, for kunderne ser i højere grad vedligeholdelse som en outsourcingopgave. Sagens kerne er, at vi vælger at tage et større ansvar for vores kunder på midtmarkedet, hvor vi bruger vores kræfter,« siger han
Til gengæld skrumper resten af forretningen ind. I 2009 faldt den samlede omsætning med 12 procent til 104 millioner kroner samtidig med at Servicegruppen fyrede eller sagde farvel til 20 medarbejdere.
Nu går det dog igen fremad, siger Preben Duus Jørgensen, der fortæller at bunden blev nået midt i 2009. Han forudser, at 2010-omsætningen vil ligge på det samme niveau som sidste år og at overskuddet vil stige. Preben Duus vil bruge 25-års jubilæet til at fortælle kunderne om Servicegruppens outsourcing-evner og tror, at outsourcing om ti år kan være dobbelt så stor en forretning for Servicegruppen som nu.
»De er bare starten. Vi er best in class på mange områder, og det vil vi omsætte til større vækst,« siger han.