FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, ser portoforhøjelsen som en trussel mod forhandlerne. At Post Danmark har fjernet småpakkerne, vurderer direktør Morten Kramer, kan have store konsekvenser.
»Vi er naturligvis ikke glade for den forhøjede porto. Derfor håber vi på større konkurrence og på, at Post Danmark er villig til at forhandle. Vi er i konstruktiv dialog med dem, og vi håber på, at vi kan finde ud af noget,« siger Morten Kramer
Han uddyber yderligere, at portostigningerne især vil ramme de forhandlere, der sælger mange små varer som eksempelvis cder. De kan kun til en vis grænse lægge de ekstra udgifter over på forbrugerne.
»Fragtomkostninger vil jo typisk komme oveni prisen hos forbrugeren, og det vil især ramme dem, der sælger varer med stor prisfølsomhed. For dem, der sender mange små varer med lav pris og lille avance, vil det have en meget stor effekt.«
Alligevel er ikke alle helt utilfredse med Post Danmarks nye pakkepolitik. Post Danmarks konkurrenter oplever stigende interesse for deres produkter.
»Vi håber selvfølgelig, at det kan give flere kunder til vores pakkeshopssystem. Portostigningen har nok størst indflydelse på privatpersonerne, som Post Danmark ellers traditionelt har haft monopol på,« beretter salgs- og marketingsdirektør Keld Rørmose fra GLS Danmark
»Vi startede op hovedsagelig med forsendelser fra private, men siden vi er vokset fra 160 - 370 pakkeshops, går vi nu også efter online-forhandlere og b-c virksomheder. Vi kan tydeligt mærke, at der er kommet portostigninger. Der har været meget at lave siden 2. juli. Vi har haft 15 - 20 nye potentielle virksomhedskunder om ugen siden de trådte i kraft,« fortæller Keld Rørmose.