Egentlig burde der ikke være så meget tvivl. Fra 2005 til 2006 er Xerox' omsætning skrumpet fra 279 millioner kroner til 272 millioner kroner. Men sådan er det slet ikke. For Xerox nægter konsekvent at offentliggøre nogle af detaljerne i de enkelte landes regnskabtal af »markeds-strategiske årsager«. Det betyder, at det er et kommissionsregnskab, der er tale om, og at den samlede afsætning ikke offentliggøres.
Administrerende direktør Morten Felding fra Xerox Danmark ville mægtig gerne opgive de rigtige tal, men han må simpelthen ikke.
»Regnskabet viser tilbagegang på alle nøgletal, men faktisk er vores omsætning gået frem med 10 procent og vores resultat før skat med 15 procent,« fortæller Morten Felding til til Computerworld.
Xerox har nemlig et meget kompliceret kommissionsberegningssystem, der bevirker, at tallet, der kommer ud i den anden ende, ikke viser, hvor meget, der faktisk bliver solgt.
»Tidligere distribuerede og solgte Xerox Danmark mange varer selv. Nu går salget i langt højere grad gennem distributører, og så er det ofte Xerox Europe, der håndterer fakturaen, hvilken igen betyder, at vi "bare" får en kommissionsindtægt ud af salget,« siger Morten Felding til Computerworld.
Morten Feldings tal passer da også bedre sammen med Xerox' tal for hele virksomheden, hvor resultatet for andet kvartal 2007 er 19 procent højere end sidste år, mens omsætningen er steget med seks procent.