Trods stigende udbredelse af onlineløsninger, virtualisering og hosting vil forhandlerne stadig være hjørnestenen i Microsofts salgsstrategi på ERP-markedet.
Det siger Microsofts globale chef for salg og udvikling af forretningssystemer, Klaus Holse Andersen, forud for softwaregigantens årlige partnerkonference, som løber af stabelen i Houston, Texas i næste uge.
»Vi har bevist, at vi satser på salg gennem vores partnere. De er bredere ude og har kendskab til de brancher, som de leverer løsninger til«, siger Klaus Holse Andersen.
Han kommer dermed partnernes eventuelle bekymring for at teknologiudviklingen med blandt andet onlinebaserede applikationer vil true deres plads på markedet i forkøbet.
»Vi tror, at onlinemarkedet passer til de helt små virksomheder, men i mid-market er behovet for individuelle tilretninger fortsat til stede, og det er der, partnernes forretning ligger,« siger Klaus Holse Andersen.
Han afviser samtidig, at Microsoft har planer om, at oprette egne driftscentre for ERP-applikationer på samme måde som det allerede i dag findes for systemer til kundehåndtering, CRM.
»Med den salgsmodel vi har valgt, har CRM-driftscentre ingen betydning for partnere,« siger han.
Heller ikke den stigende udbredelse af hosting udgør ifølge Klaus Holse Andersen en trussel for partnerne.
»Den eneste ændring er, at softwaren bliver afviklet på en server, der fysisk står et andet sted, Men det er fortsat partneren selv, der udvikler brancheløsningen og vælger den hosting-partner, der står for driften,« siger Klaus Holse Andersen.
CRN rapporterer i næste uge løbende fra Microsofts globale partnerkonference, Worldwide Partner Conference.