2002 blev et elendigt år for konsulent- og IT-servicekoncernen Cap Gemini Ernst & Young.
Virksomheden har i det forgangne år kæmpet hårdt for at integrere konsulent-forretningen fra Ernst & Young.
Det afledte opmærksomheden fra den fremvoksende krise i IT-branchen og var ifølge administrerende direktør, Paul Hermelin, medvirkende årsag til, at Cap Gemini Ernst & Young fik røde tal på bundlinien i 2002.
Koncernen fik et underskud på 3,8 milliarder kroner mod et overskud i 2001 på 1,1 milliarder kroner.
Omsætningen dykkede med 16 procent til 52,4 milliarder kroner.
Og ansvaret for det økonomisk smæk ligger hos ledelsen, erkender Paul Hermlin.
- Vi burde have reageret allerede i marts 2001, hvor Oracle advarede om dårligere tider. Vi reagerede først i juni 2002, og det betaler vi prisen for nu, siger han til The Financial Times.
Distraheret af fusion
Topledelsen blev distraheret af arbejdet med at integrere Ernst & Young's konsulent-del i Cap Geminis organisation efter overtagelsen tilbage i foråret 2000.
- Vi var klar med en ny organisation i januar 2001 - i marts skiftede markedet rundt. Vi havde skabt en organisation ud fra forventningen om gode tider og var for optimistiske, konstaterer Paul Hermelin.
Han ser dystert på 2003 og forventer først positive tegn i starten af 2004. Det svarer til en lignende melding fra Accenture i februar-måned.
Koncernen er nu i gang med en omfattende spareplan, og den gav besparelser i andet halvår af 2002 på 1,3 milliarder kroner.
Outsourcing-forretningen udgør den største del af omsætning. I 2002 bidrog den med 27 procent af omsætningen mod 21 procent året før.
Salg af ydelser inden for offentlige administration og sundhed steg fra 16 til 26 procent af omsætningen.