Sandbergs nye webservice møder kritik fra forhandlere. Den ny webservice gør det muligt for kunder at bestille produkter direkte fra Sandbergs katalog over blandt andet kabler, routere og højttalersystemer. Ved slutningen af købsprocessen skal vælge, hos hvilken af Sandbergs forhandlere, man ønsker at gennemføre handelen.
Men langt fra alle forhandlere har deres egen webshop, som kunderne kan blive viderestillet til. Og samtidig er de vejledende priser hos Sandberg langt fra altid de samme som hos forhandlerne.
I forhandlernes næsebor lugter det både af favorisering af web-forhandlere plus et mildt fysisk pres for at tilrette priserne efter producentens retningslinjer.
Direktør i Kontor Syd og formand for CBC-kæden, Svend-Aage Kjær, er stærkt irriteret over ikke være blevet orienteret om det nye initiativ, som han først er blevet opmærksom på i kraft af CRNs henvendelse.
»Sandberg skal nok kigge sig i spejlet og sige til sig selv, at det her er en ommer. Det virker klodset, og det mindste man kunne forvente var, at de havde orienteret om det på en pæn og ordentlig måde, så vi ikke skulle høre om det via pressen. Hvis den nye service reelt er forbeholdt webforhandlere, føler jeg virkelig, at de har et troværdighedsproblem,« siger Svend-Aage Kjær.
Han mener desuden, at Sandbergs service ikke tager højde for alle de øvrige handelsbetingelser som blandt andet fragtudgifter, og han truer samtidig med helt at droppe Sandberg som leverandører.
Hos Sandberg afviser direktør Erling Hoff Petersen kritikken og henviser til, at der er sendt orientering ud til forhandlerne, før det nye initiativ gik i luften.
»CBC skulle nok have kigget bedre efter i deres indbakke, men jeg kan kun beklage, hvis Svend-Aage Kjær føler sig dårligt informeret. Det er et nyt kanalkoncept, og når man kommer med noget nyt, er det naturligt, at nogle skal have lidt tid til at vænne sig til det,« lyder det fra Sandberg-direktøren.
Læs hele artiklen i det trykte CRN, der udkommer i dag.