I mine 15 år som direktør i IT-Branchen kan de dage, hvor den samlede direktion var fuldtallig til det månedlige direktionsmøde, tælles på få hænder. Udover sygdom og udlandsrejse, skyldes fraværet altid »et vigtigt kundemøde«. Den tilsyneladende altid valide undskyldning, blev også flittigt brugt for ikke at deltage i det kvartalsvise informationsmøde, til det obligatoriske forecastmøde, kanvas dag, salgskick-off, budgetmøde.. ja faktisk var undskyldningen i spil til alle interne møder i virksomheden.
Det måske mest groteske eksempel stammer fra min tid i Compaq, hvor det årlige salgskickoff for samtlige sælgere skulle afholdes et eksotisk sted i udlandet - til alles store glæde.
Af uransagelige årsager bad direktøren alle sælgere om at retfærdiggøre deres deltagelse i turen. Resultatet blev at over 40 procent af sælgerne valgte at blive hjemme med undskyldningen - ja gæt selv - »vigtige kundemøder«.
Disse medarbejdere blev fremhævet af direktøren som de ansvarlige og pligtopfyldende helte.
De 60 procent der tog med, gjorde det med dårlig samvittighed, med mange undskyldninger for den uansvarlige handling, og de kom hjem uden at tale højt om de sjove og festlige oplevelser turen havde givet.
Er det go’ ledelse at bruge kunderne som undskyldning for ikke at efterleve en fælles beslutning i ledelsen om deltagelse i salgskickoff, eller for dens sags skyld andre aftalte interne aktiviteter?
Hvad går galt?
Der går ofte det galt, at den enkelte leder i et ledelsesteam ikke ser, at styrken i et team er de enkeltes medlemmers forskelligheder. Ledere der ikke ser styrken i, at uenighed drøftes åbent på ledermøderne, og beslutninger altid støttes loyalt overfor medarbejderne efterfølgende - også de beslutninger, man hverken er helt eller delvis enig i.
Jeg møder mange ledere, der selv praktiserer resignation i drøftelserne på ledermødet, tilslutter sig beslutninger mere eller mindre modvilligt, og efterfølgende handler direkte illoyalt overfor beslutningerne.
Følelsen af frustration for at handle illoyalt dulmes med hensynet til kunderne.
Paradokset er, at de selvsamme ledere hader sine kollegaer for samme adfærd, når de handler illoyalt over ledelsesbeslutninger de er enige i.
Virksomheder, der er gennemsyret af denne ledelsesstil vil sjældent udnytte sit maximale potentiale, og være præget af frustrerede medarbejdere og høj medarbejderomsætning.
Spørgsmålet kunne handle om værdien af loyalitet; i hvor høj grad er loyalitet en vigtig værdi for den enkelte leder, og i hvor høj grad efterleves værdien af det samlede ledelsesteam. Erfaringer viser, at stærke ledelsesteam kendetegnes ved at lægge stor vægt på loyalitet, og efterleve værdien i handlinger og praksis.
Andre værdier kunne også være på spil, med kunderne som undskyldning. Cheferne hos KMD spørger sikkert sig selv lige nu om deres tilfredsstillelse af kundernes behov for rockkoncerter, dyre middage og udlandsrejser, var undskyldning nok til ikke at efterleve deres værdi om ansvarlighed.
Den hyppigste overtrædelse af værdier, jeg har set som salgsdirektør, er håndtering af rabataftaler. Igen var det kundens krav om lavere priser, der retfærdiggjorde alle tænkelige kreative løsninger, hvor både virksomhedens værdier og regelsæt blev overtrådt i en grad, så Stein Bagger ligner en spejderdreng.
Drager man en parallel til privatlivet, ser jeg ofte at børneopdragelse giver anledning til samme problematik.
Styrken for børn i at ha’ to forældre af forskelligt køn og opfattelse er accepteret af de fleste. Problemerne opstår typisk, når uenigheden om børneopdragelsen mellem forældrene udspilles i børnenes nærvær, og når fælles beslutninger ikke respekteres loyalt. Børnene er lynhurtige til at spotte forskellighederne og til at udnytte det til egen fordel. For nylig fik jeg følgende svar på spørgsmålet om, hvorfor min datter på 12 år så Paradise Hotel kl. 22.45?
»Mor har givet mig lov til at se det i aften«
Hmmmmmmm
Min kone var faldet for »kundens« argument, »jeg er den eneste i klassen der ikke må se Paradise«, og tilsidesat stort set alle fælles værdier i imødekommelse af dette.
Hvor længe vil du gi’ dine kunder skylden for at du ikke efterlever dine værdier?