Cisco vil ændre virksomhedens globale partnerprogram. Frem til nu har Netvæksgiganten delt partnerne op i fire kategorier. Guld, sølv, premium og Select, hvor Select partnerne ikke har haft adgang til de registrerede partnerfordele.
I Danmark er Cisco allerede langt med omstruktureringen. Planen er, at alle Select partnere får tilbudt en SMB Select partnerstatus, hvor de får adgang til de registrerede partnerfordele.
Cisco håber, at det vil give flere kunder til de små partnere, da kunderne vil kunne se, at deres forhandlere nu har officiel partnerstatus.
»Det kommer til at tage tre-fire dages kursus at blive opgraderet, men umiddelbart er det ikke noget der koster partneren noget,« forklarer Christian Treille, der er talsmand for SMB channel programs and operations i EMEA.
Selvfølgelig kommer virksomhederne selv dække udgifterne ved at afsætte en mand til kurset, men det koster ikke noget at melde sig og deltage i kurserne, ifølge Treille.
Cisco har i dag omkring 2800 partnere i SMB-segmentet i Europa. Med SMB mener Christien Treille, partnere, der primært går efter helt små virksomheder på melllem fem til 15 ansatte.
Cisco forventer, at virksomheden inden for de næste halvandet til to år forøger partnerbasen til omkring 5000. Ifølge Christian Treille er der mindst 50.000 potentielle partnere til Cisco program alene i Europa.
Peter Klint der er direktør for den danske kanalforretning mener ikke, at Cisco i Danmark nødvendigvis skal fordoble antallet af kanalpartnere.
»Vi har allerede brugt meget tid på at få de små partnere ind i SMB Select. Derfor vil vi nu hellere bruge vores tid på at videreudvikle de eksisterende SMB-partnere,« fortæller Peter Klint til CRN.
Han mener ikke at det danske marked er hverken over- eller underrepræsenteret af partnere. Men Cisco ønsker ikke at komme i en situation, hvor der er for mange partnere, så derfor skal der i første omgang fokuseres på de eksisterende partnere i stedet for at føje nye partnere til.