At store IT-projekter fordyres markant undervejs, synes nærmest at være en naturlov.
Det illustrerer Århus Amt med udviklingen af elektroniske journaler til patienterne på de østjyske sygehuse.
Kerneudgiften var nemlig oprindelig beregnet til 100 millioner kroner. Men nu er den foreløbig eskaleret til i alt 198 millioner kroner. Det skriver Århus Stiftstidende.
Hver prisstigning har sin begrundelse. Først dukkede der "uforudsete udgifter" op for 30 millioner kroner. Derefter forsikrede amtets politikere dog, at der ikke ville dukke flere fordyrelser op.
Det gjorde der nu alligevel. For amtet besluttede undervejs at udvide EPJ-projektet til at omfatte flere opgaver, som til gengæld skal sikre gevinst af investeringen på lang sigt. Disse opgaver løb op i 26 millioner kroner.
Nu er der så netop dukket endnu en millionregning op i Århus Amt - en merudgift på 42 millioner kroner.
Tre års dobbeltdrift
Forklaringen på den seneste fordyrelse er ifølge sygehusdirektør Leif Vestergaard, at amtet er tvunget til at køre med både det gamle og det nye IT-system i en længere periode, end det egentlig er nødvendigt i forhold til sikkerheden i driften.
Årsagen er, at amtet hænger på en gammel kontrakt med CSC Scandihealth, der løber frem til udløbet af 2005.
De øvrige leverandører til Århus elektroniske patientjournal er Systematic Software Engeneering, Ementor og WM-data Infra Solutions.
Patientjournalens afsked med de brune papomslag blev planlagt tilbage i midten af halvfemserne af amterne i Danmark.
Århus Amt har været blandt frontløberne og bebuder, at alle amtets sygehuse skal tage e-journalerne i brug inden udgangen af i år.
Relevant link
Århus Amt har en særlig informationshjemmeside om sit patientjournal-projekt