Elbiler bremses af dyre godkendelser

Det har aldrig været lettere at ombygge en almindelig bil til en elbil. Men lovgivningen blokerer. Udgifter til godkendelser på 100.000 kroner, siger elbilformand.

For en kort bemærkning var København nok den storby i verden med flest elbiler i december måned. Mange af de store bilfirmaer havde sendt mere eller mindre salgsklare prototyper til Danmark for at demonstrere, at de også kan andet end at fremstille benzinslugende klimadræbere, og selv private borgere var inviteret til at hive ellerten ud af laden og deltage i en elbil-parade gennem den demonstrations-plagede by på en vinterkold søndag.

Ude ved det belejrede Bella Center kunne de delegerede tage en pause fra de fastkørte klimaforhandlinger og låne en el- eller brintbil til en miljøvenlig smuttur gennem byen.

Nu skulle man måske tro, at Danmark i det hele taget er førende i verden når det gælder elbiler. Og det meget omtalte firma Better Place har da også udvalgt Danmark som et af de steder i verden, hvor man først vil opbygge en infrastruktur med lade- og batteriskiftestationer til elbiler.

Men Better Place's visioner handler om fremtiden – ikke nutiden – og hvis man ser på situationen med elbiler i Danmark anno 2010, så er den noget mere nøgtern. Et godt eksempel er mulighederne for at ombygge sin eksisterende benzinsluger til en elbil – eller mangel på samme.

Det lyder umiddelbart som en rigtig god idé. Hvorfor ikke udskifte sin gamle motor med en elektrisk motor og dermed gøre sin bil ”grøn”? Det kræver selvfølgelig en ombygning af bilen, men det burde ikke være umuligt.

Svært at få godkendt
CRN’s søstersite ComON har talt med Per Jørgensen Møller, der er formand for Dansk Elbil Komite. Den blev oprettet for 25 år siden og har til formål at udbrede kendskabet til elbiler.

Formanden fortæller, at det faktisk er sværere at få ombygget sit fartøj til en elbil i dag end det var for nogle år tilbage

»I gamle dage - for en ti-tyve år siden - var det en forholdsvis ukompliceret teknisk opgave i og med godkendelseskravene var relateret til datidens biler. I dag er det blevet noget mere kompliceret,« siger Per Jørgensen Møller.

Det kan forekomme ironisk, for rent teknisk er der kommet en masse nye muligheder med bedre batterier og mere effektiv styringselektronik og motorer. Men det er lovgivningen, der bremser elbilerne.»Flere har givet sig i kast med opgaven og løst den rent teknisk, men det viser sig at myndighederne - Færdselsstyrelsen - er ude af stand til at anvise en fornuftig måde at få dem godkendt på. De kræver i princippet de samme test gennemført, som skulle man starte en storproduktion af flere tusind biler om måneden. Det betyder, at hele godkendelsen løber op i mindst 100.000 kroner og så hænger det jo ikke rigtigt sammen mere, hvis formålet var at finde en billig genvej til at komme ud at køre i en elbil,« siger formanden for Dansk Elbil Komite.

Engelsk løsning
Mindst ét firma har dog fået en godkendelse af en ombygget standardbil. Det er ChoosEV, som har fået ombygget Citröen C1 biler hos firmaet Axel Kettner. Der er brugt et ombygningskit fra det engelske firma ECC til at konvertere bilerne. Alle biler fra ChoosEV er konventionelle biler, der er ombygget til elbiler.

Firmaet har blandt andet leveret 25 biler til Vestas, der kørte rundt i København under klimatopmødet. En del er dem skal leveres videre til udlejningsfirmaet Sixt, hvor man vil tilbyde kunderne at leje en elbil. Hos ChoosEV har man betalt for den dyre typegodkendelse hos Færdselsstyrelsen, som altså forhindrer at private uden videre kan få ombygget deres benzinbil til elbil.

Hos Dansk Elbil Komite kender man også to andre projekter med ombygning af elbiler. I det ene projekt vil man ombygge Nissan Qashqai-modeller til elbiler, mens det andet projekt, LYNX, fokuserer på sportsvogne.

»Lynx er en sportsvogn på linie med den amerikanske Tesla, men noget billigere. Så vidt jeg ved er både Lynx og Qashqai-bilerne demonstreret ved flere lejligheder og har haft midlertidige køretilladelser, men har ikke fået nogen egentlig generel godkendelse,« fortæller Per Jørgensen Møller.

I dag er der kun 3-400 elbiler i Danmark ud af de to millioner biler på de danske veje, så der er meget lang vej igen, hvis visionen om 300.000 elbiler i Danmark i 2020 skal opfyldes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere