Media Markt åbner Sveriges største elektronikvarehus til efteråret i Stockholm. Samtidig indvier kæden endnu et varehus i Göteborg. Det er den tyske kædes første skridt nordpå efter den i de seneste årtier har ekspanderet over det meste af Europa med mere end 400 varehuse i 12 lande.
»Media Markt har overvåget det svenske marked gennem flere år og ser meget store muligheder. Vores mål efter lanceringen i Stockholm og Göteborg er at dække hele Sverige og blive kundernes førstevalg for indkøb af hjemmeelektronik,« hedder det i en pressemeddelelse.
Den tyske kæde, der er kendt for gigantiske varehuse med lave priser, har tidligere overfor CRN antydet, at en indtræden i Danmark ville følge tæt efter indgangen på det svenske marked.
Pressechef Berhard Taubenberger fra Media Markt ønsker dog ikke at konkretisere, hvilke planer koncernen har for ekspansion i Danmark.
»Der er en række lande i Europa, vi gennemgår grundigt og regelmæssigt,« fortæller Bernhard Taubenberger, der indrømmer, at Danmark er blandt disse.
Media Markts koncept adskiller sig fra andre større kæders, ved at hvert varehus er et selvstændigt aktieselskab. Butikscheferne ejer 10 procent af varehuset, og de har mulighed for at styre sortiment, prissætning og markedsføring selv.