De første skridt til en effektivisering af salgskanalen blev allerede taget i Hørsholm i april, da Ronald Hovsepian var global salgsansvarlig for Novell.
»Vi foretog en forsimpling af prissystemet, så vi ikke længere har disse monsterstore prislister,« siger administrerende direktør i Novell Danmark, Ken Tomassen.
Netop en forsimpling er et af de kodeord, der står øverst på listen i den globale omlægning af aktiviteterne hos Novell.
Globalt er partnerindtjening og flere partnere også en del Ronald Hovsepians plan.
I Danmark går mere end 90 procent af Novell's omsætning allerede gennem partnere i modsætning til USA, hvor det er omkring 25 procent. Derfor er fokus mere på at få flere Linux-forhandlere, fortæller Ken Tomassen.
Markedet er i kraftig vækst og Novell's omsætning i 1. halvår 2006 for Linux var på niveau med hele 2005. Det er en udvikling Ken Tomassen forventer vil fortsætte. Derfor vil der være stor fokus på uddannelse af Linux-forhandlere og belønningssystenet for at skaffe flere forhandlere.
Samtidig dropper Novell de anbefalede listepriser, kunderne førhen kunne forholde sig til.
»Vi slipper en del af kontrollen med salgskanalen, og lader det være mere op til den frie konkurrence,« fortæller Ken Tomassen.