Den berygtede spamregel, der forbyder firmaer at sende kommercielle e-mails til folk, som ikke har bedt om det, skal følges nøjagtigt og i overensstemmelse med alle formalia.
Det fremgår af udkast til vejledning om markedsføringslovens paragraf 6a fra Forbrugerombudsmanden.
Reglen, der har baggrund i et EU-direktiv, forbyder at sende uopfordrede e-mails, SMS'er og MMS'er med reklamer, nyhedsbreve eller konkurrence-tilbud, medmindre modtageren er i et løbende kundeforhold med afsenderen.
Der er i løbet af de 2 år reglen har været gældende i Danmark allerede faldet et par domme mod to IT-virksomheder. Den ene i maj 2003, hvor en softwareforhandler måtte slippe 15.000 kroner i bøde for udsendelse af 156 mails og telefaxer. Den anden i januar 2004 idømtes en teleforhandler
en bøde på 400.000 kroner for at have udsendt omkr. 10.000 telefaxreklamer uden samtykke.
I forbrugerombudsmandens vejledning gøres der blandt andet rede for hvilke krav, der stilles til det forudgående samtykke, den handlende skal indhente hos modtageren.
FDIH har ikke umiddelbart særskilte kommentarer, skriver foreningen på sit site, men opfordrer alle medlemmer, der har noget på hjerte i forbindelse med vejledningen, at kontakte FDIHs sekretariat inden den 3. januar 2005. Så vil det indgå i FDIHs officielle høringssvar. Vejledningen ses på http://www.fs.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/udkast/udkastspamvejledning