I forbindelse med udrulningen af sit nye partnerprogram giver Microsoft distributøren Tech Datas enterprisedivision Azlan en fortrinsstilling på det svenske marked. Det siger Microsofts øverste chef i Sverige Per Adolfsson til it24. Han begrunder valget med, at Tech Data har den største rækkevidde på markederne for virtualisering, sikkerhed og unified communications.
Ifølge it24 har Microsoft globalt besluttet at udpege en særlig value add-distributør på de enkelte markeder, og det kommer altså Tech datas svenske arm til gode.
»Vi valgte Tech Data, fordi de har stærke erfaringer med at arbejde som value add-distributør indenfor teknisk komplekse områder. Sammen med Azlan har de den største udbredelse i Sverige, når det gælder kontakten til Microsofts forhandlere,« siger Per Adolfsson.
»Vi har en model for, hvordan vi bearbejder store kunder både med vores eget personale og med hjælp fra partnere. Men jo bredere segmentet bliver, desto sværere bliver det at hjælpe alle. Vi har en del avancerede løsninger som er ganske komplekse, når vender sig mod nye kundegrupper, og så er der brug for støtte, som gør det lettere for den type af partnere at komme ind,« lyder det fra den svenske Microsoft-direktør.
Microsofts cloud-strategi overflødiggør ellers en stor del af distributørernes rolle. Men ifølge Per Adolfsson indebærer det nye samarbejdet betydeligt mere end bare lagerbeholdning.
»Tech Data bliver vores forlængede arm for at komme ud, og sammen kan vi uddanne og støtte vores SMB-forhandlere på de prioriterede områder,« siger han.
Tech Datas svenske chef Mikael Kristiansson ser det nye samarbejde som et løft for forretningsområdet Azlan.
»Vi kommer til at have flere dedikerede Microsoftresourcer med mere tydelig støtte i salgsprocessen. Det vil man også se gennem et øget antal aktiviteter,« siger Mikael Kristiansson.