I øjeblikket er Dansk Supermarked godt i gang med at indføre en ny salgsform - det leverandørejede lager.
En salgsform, der allerede er en succes i udlandet, hvor verdens største detailkæde Wal-Mart i 1990'erne viste vejen. Humlen er, at leverandøren først bliver betalt, når varen er solgt til forbrugeren.
Men det er ikke kun detailkæderne, hvor det nye system vinder indpas.
Ifølge Henrik Morbjerg, der er salgschef i Retail Institute Scandinavia, går der ikke mange år før it-og isenkramsbranchen også har taget den nye samhandelsform til sig.
»Herhjemme er det leverandørejede lager et nyt fænomen. Men når der begynder at ske ting og sager i dagligvarebranchen, så har de det med at bevæge sig over i udvalgsvarer. Mit bud er, at systemet sniger sig ind i it-branchen om to til fem år,« udtaler han.
Ifølge Henrik Morbjerg får detailkædenerne mere og mere magt, fordi de sidder på kunderne. Samtidig har kæderne opnået status som brands.
»El-giganten er for eksempel et brand på lige fod med de produkter, som de sælger i deres varehuse. Det er først når kunderne er trådt ind i butikken, at 75 procent af købsbeslutningerne bliver truffet. Og det er noget, som leverandørerne må rette sig efter,« uddyber han.
Henrik Morbjerg fortæller, at gevinsten for begge parter ligger i en reduktion af omkostninger.
»De erfaringer, der er gjort i udlandet viser, at omsætningen kan øges op til fire til fem procent, fordi der ikke er tomme hylder. Varerne bliver automatisk genbestilt og leverandøren kan følge sin vare hele vejen gennem forløbet og gøre kål på fordyrende led,« beretter han.